DeRadio50

1  Edwin Evers 11  Rob Stenders 21  Gary Mey 31  Rose Zandvliet 41  Rob van Someren
2  Dave Minneboo 12  Iwan Reuvekamp 22  Marcel Gelauff 32  Jan Lagrouw 42  Roelof Hemmen
3  Menno Koningsberger 13  Sander Lantinga 23  Maud Burgers 33  Rob Beijersbergen 43  Ben Houdijk
4  Giel Beelen 14  Laurens Borst 24  Jan-Willem van Engelen 34  Jeroen van Inkel 44  Domien Verschuuren
5  Jurre Bosman 15  Menno de Boer 25  Jelte van der Goot 35  Herbert Visser 45  Max Verheul
6  Joris van der Pol 16  Uunco Cerfontaine 26  Frank Volmer 36  Lars Schotanus 46  Ad Ossendrijver
7  Sjors Fröhlich 17  Tijmen Bos 27  Jacco Hornes 37  Gijs Staverman 47  Mark van der Molen
8  Jeroen de Bakker 18  Carlo de Boer 28  Mattie Valk 38  Frank Kok 48  Edwin Valent
9  Liedewij Hentenaar 19  Shula Rijxman 29  Patrick Goldsteen 39  Stefan Wayper 49  Patrick Kicken
10  Gerard Ekdom 20  Robert Bernink 30  Igmar Felicia 40  Annemieke Schollaardt 50  Pierre Papa

 


 

Op 1 oktober 2016

Op 1 oktober 2016 vindt de grootste consolidatieslag en aardverschuiving plaats in de geschiedenis van de Nederlandse radio: Talpa neemt Sky Radio Group over van TMG. Sky Radio en 538Groep worden ondergebracht in één bedrijf; Talpa Radio. TMG houdt een minderheidsaandeel in TMG.

Menno Koningsberger wordt CEO van Talpa Radio, Tijmen Bos commercieel en businessdevelopmentdirecteur, Jeroen de Bakker directeur brand & online, Dave Minneboo radiodirecteur en Remko Blankestein operationeel en financieel directeur.

Tegelijkertijd wordt er nog een deal gesloten: Talpa Radio krijgt Radio 10 van RadioCorp en RadioCorp krijgt SLAM! van Talpa Radio. Talpa Radio bestaat daarmee uit de zenders 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica.

John de Mol over deze deal: “Als ontwikkelaar en producent van content zetten wij een stap die de positie van de radiobedrijven aanpast aan de huidige tijd. Radio vind ik het meest interessante medium dat er bestaat. Het is interactief, dynamisch, altijd live en door de snelheid kan een adverteerder bij wijze van spreken binnen een uur op de radio zijn.”


De deal betekent dat OMS per 1 januari 2017 ook sales gaat doen voor Sky Radio en Radio Veronica. Het mediabedrijf is hiermee ruim marktleider. De portfolio bestaat uit de zenders van Talpa Radio, RadioCorp, SublimeFM en The Media Exchange.

 

Adressable radio

 
In april zet OMS een stap in de richting van adressable radio met de lancering van OMX. Het doel van OMX is om de impact van audio te combineren met de diverse mogelijkheden die digitaal adverteren te bieden heeft. OMX vertegenwoordigt de 35 digitale audioplatformen van de OMS-zenders. De komst van OMX leidt tot het vertrek van The Media Exchange bij OMS.
 
Het bedrijf doet het goed in 2017. Dat komt vooral door de prestaties van marktleider 538 en Radio 10, dat verschillende records in marktaandeel breekt. 538 bereikt in mei het hoogste marktaandeel in de geschiedenis van de radiozender: 13,1 procent. OMS zet binnen de doelgroep 20-34 jaar een recordmarktaandeel neer van 51,3 procent.


Opvallende onliners


2017 leverde geen nieuwe radiozenders op in traditionele zin, maar wel een groot aantal nieuwe digitale zenders. Slechts een greep: SLAM! lanceert digitaal kanaal SLAM! MixMarathon, Radio 10 lanceert onlineradiostation Radio 10 Top 4000 en 100%NL lanceert de online zender 100% NL Carnaval.
In augustus verwelkomt Qmusic de 500.000ste Q-member. Hiermee verstevigt de radiozender de online positie met een eigen ledenplatform en de data die daaruit voortvloeit. Jorn Agterberg, marketingmanager bij Qmusic: “Dit substantiële aantal Q-members geeft ons nog meer inzicht in de wensen en muzieksmaak van onze luisteraars. Dit past geheel binnen onze filosofie van You Make Us Q, waarin de luisteraar centraal staat. Daarnaast biedt het grote voordelen: we kunnen Q-members verblijden met passende content en samen met adverteerders relevante campagnes ontwikkelen.”

 

Voor- en tegenspoed bij de NPO

 
De radiozenders van de NPO laten een wisselend beeld zien. Radio 2 heeft in 2017 te maken met hardnekkig aanhoudende wind mee. De zender is in 2016 nog de vijfde radiozender van Nederland, in 2017 tweede, na marktleider 538.
 
De NPO-zender doet het sinds een recordpiek tijdens de jaarwisseling bijzonder goed. In de periode aug-sep 2017 groeide het marktaandeel met 2,2 procentpunt naar 10,8 procent ten opzichte van het jaar ervoor; een groei van 25,6 procent. Radio 2 zet de afgelopen jaren rond de jaarwisseling steevast records neer. Dat komt door de Top2000, die is uitgegroeid tot een crossmediaal megasucces op radio, televisie en online en een event. Dj’s van naam als Gerard Ekdom, Rob Stenders en Gijs Staverman maken hun programma’s inmiddels op Radio 2.

Dat NPO per saldo niet volop profiteert van het succes van Radio 2 komt omdat 3FM het slecht doet. Het martaandeel daalde van 12,1 procent in december 2012 tot 4,3 procent in oktober 2017. In september start 3FM met een nieuwe programmering.
 
Na bijna twintig jaar scheiden de wegen van 3FM en boegbeeld Giel Beelen. Bij 3FM wordt Domien Verschuuren de opvolger van Beelen. Beelen gaat naar Radio Veronica waar hij vanaf oktober iedere werkdag in de vroege ochtend zijn radioprogramma De Veronica Ochtendshow met Giel presenteert.
 
 

Verder in 2017


Het succesvolle radioduo Mattie en Wietze van Qmusic gaat uit elkaar. Mattie Valk heeft een nieuw contract getekend bij Qmusic, met Wietze de Jager wordt niet meer onderhandeld.
 
In juli is de lancering van JUKE, een strategische joint-venture van Talpa Radio en MediaMarkt. JUKE is een nieuw Nederlands digitaal platform waar radio, streaming en on demand muziek samenkomen. Luisteraars kunnen zich door hun favoriete radio-dj of artiest aan de hand laten nemen om uit veertigmiljoen nummers de nieuwste en leukste muziek te ontdekken. In september worden SLAM!, 100%NL en Classic FM toegevoegd aan JUKE. Menno Koningsberger, CEO van Talpa Radio: “Radio is nog altijd het best beluisterde medium voor muziek en entertainment. Wel is er een verschuiving naar beluistering via (mobiel) internet. Tevens zien we een groeiende behoefte aan het zelf kunnen samenstellen van muzieklijsten en on demand luisteren. Met JUKE spelen we samen met MediaMarkt als partner in op deze trend.”

In september wordt duidelijk dat de dynamiek op de radiomarkt in 2018 vol zal aanhouden. Peter de Mönnink verlaat per 1 januari Sanoma en wordt Chief Commercial Officer bij Talpa. Hij blijft CEO van SBS en zal daarnaast het crossmediale saleshouse van Talpa gaan bouwen. Ook Menno Koningsberger zal deel gaan uitmaken van de directie van Talpa Holding. Daarmee is Talpa Radio op commercieel gebied nauwer verbonden met Talpa. Bij het ter perse gaan van dit magazine was nog niet duidelijk wat dit betekent voor OMS.


DeRadio50

 
Radio is een mannenbusiness. DeRadio50 is de meest mannelijke van de vijf deellijsten van DeMedia100. In de top 10 staat één vrouw, in de gehele top 50 staan er vijf. Ter vergelijking de andere kant van het spectrum: in DeTijdschriften50 staan 34 vrouwen.
 
Talpa Radio is met zeventien mensen verreweg het best vertegenwoordigd in DeRadio50. Deze namen staan ook nog eens met name in de top van de lijst, waaronder de plekken 1 tot en met 4.
 
De NPO staat tweede met dertien posities. Met Talpa Radio en NPO is 60 procent van DeRadio50 vergeven.

De Persgroep heeft vijf mensen in de lijst staan, OMS vier en RadioCorp en FD Mediagroep beide twee.
 
Meest invloedrijk in de Nederlandse radiowereld is Edwin Evers, dj bij 538 die het meest beluisterde ochtendprogramma maakt.
 
Dj’s zijn goed vertegenwoordigd in de lijst; er staan er veertien in. Beelen, bijna twintig jaar lang de stem van 3FM, heeft het marktaandeel van zijn ochtendshow in de afgelopen jaren zien halveren en werkt nu bij de al jaren kwakkelende en inmiddels vierde zender van Talpa Radio: Radio Veronica. En toch is hij zeer invloedrijk; hij stijgt dit jaar in DeMedia100 van plaats 42 naar 36. In DeRadio50 staat hij op plek 4. Radio 2-dj’s Gerard Ekdom en Rob Stenders staan op respectievelijk plek 10 en 11.


Meest invloedrijke dj's


1. Edwin Evers
2. Giel Beelen
3. Gerard Ekdom
4. Sander Lantinga
5. Rob Stenders
6. Mattie Valk
7. Igmar Felicia
8. Jeroen van Inkel
9. Gijs Staverman
10. Annemieke Schollaardt

Op de tweede plaats in DeRadio50 staat Dave Minneboo, radiodirecteur Talpa Radio - hij zal Talpa Radio verlaten per 1 maart 2018.
 
Op de derde plek Menno Koningsberger, de vijfde plaats is voor Jurre Bosman, radiodirecteur van de NPO.
 
Joris van der Pol is als algemeen directeur de hoogste genoteerde vertegenwoordiger van OMS. Andere OMS-ers in de lijst zijn accountdirecteur Jacco Hornes (26), Managing Director van OMS Studio Frank Kok (38) en marketingdirecteur Max Verheul (45).
 
Sjors Fröhlich en Roelof Hemmen representeren BNR Nieuwsradio.
 
Op plaats 8 staat Jeroen de Bakker, brand- en onlinedirecteur bij Talpa Radio.

 
 
 
 
 
 
 

Radiovrouwen

 
De eerste vrouw in de lijst is Liedewij Hentenaar (9). directeur van RAB.
 
NPO-voorzitter Shula Rijxman staat op plaats 19. In juni 2017 zei zij: “De publieke omroep is er voor alle Nederlanders. Om ze te informeren over de wereld om hen heen en over elkaar. In tijden van filterbubbels en nepnieuws is het belangrijker dan ooit dat er een onafhankelijk podium is voor het gesprek over wat voor land we willen zijn. Dat gesprek willen wij mogelijk maken. Als drager van de Nederlandse cultuur, taal en identiteit. Ik wil dat de NPO ook in 2025 dé primaire provider is van nieuws, actualiteiten, educatie, kinderprogrammering, cultuur en vermaak.”
 
Maud Burgers, PR & Communications Manager van Talpa Radio, staat op plek 23 en is daarmee vanuit Talpa Radio de meest invloedrijke vrouw. Eerder had zij communicatie- en pr-functies bij Radio 538, de VARA en Sanoma.
 
Rose Zandvliet (31) is Format Lead bij Talpa Radio, Chef Content bij JUKE en mede-oprichter van ADNIGHT.
 
Op plek 40 staat 3FM-dj Annemieke Schollaardt. Zij is daarmee de hoogst scorende vertegenwoordiger van 3FM, de anderen zijn Manager Projects & Events Ben Houdijk (43), dj Domien Verschuren (44) en dj Mark van der Molen (47).

 

Wie nog meer

 
Hoogste score van Qmusic is programmadirecteur Iwan Reuvekamp op plek 12, algemeen directeur Robert Bernink staat op plaats 20, de meest invloedrijke Qmusic-dj is Mattie Valk op plaats 28.
 
De RadioCorp-directeuren Carlo de Boer en Herbert Visser staan op plaatsen 18 en 35. Jan Lagrouw, algemeen directeur van E Power Radio & Online staat op plaats 32, Sublime FM-CEO Stefan Wayper staat op plaats 39.




DeMedia100 wordt gesponsord door: