DeReclamebureau50

1. Victor Knaap
2. Bas Korsten
3. Simon Neefjes
4. Aad Kuijper
5. Darre van Dijk
6. Lode Schaeffer
7. Antoinette Hoes
8. Dick Buschman
9. David Snellenberg
10. Hans Brouwer
11. Sander Volten
12. Annemieke Deering
13. Paul Manuel
14. Marc Oosterhout
15. Kyra Roest
16. Aart Lensink
17. Wesley ter Haar
18. Erik Kessels
19. Rik Ledder
20. Bert Hagendoorn
21. Mark Woerde
22. Ralph Wisbrun
23. Ivo Roefs
24. Willem van der Schoot
25. Adjan Kodde
26. Ole Christern
27. Dick van der Lecq
28. Bas Welling
29. Maira Evers
30. Astrid van Essen
31. Inge Ligthart
32. Olivier Koning
33. Daniel Sytsma
34. Edgar Molenaars
35. Jelle Kolleman
36. Jur Baart
37. Harald Dunnink
38. Bas Engels
39. Eddy Salfischberger
40. Brian Hirman
41. Map van Arem
42. Piet Hein Smit
43. Wim Ubachs
44. Wouter van der Pauw
45. Thijs Biersteker
46. Philip Kok
47. Marion Koopman
48. Frieda Ulsamer de Waard
49. Jose Evers
50. Jasper Baartmans

 




 

Cannes

In de maand juni vindt voor alles op de wereld wat reclame ademt de hoogmis plaats in Cannes. Het gebeurt in Cannes en nergens anders. Alles in Cannes is groot en klein, van enorme betekenis en ordinair. En in juni fantastisch weer, zonder dat het echt te heet wordt.

Het ene moment rijd je met je huur-Fiat zonder navigatie met Google Maps op je smartphone bij de hand door de bergen op zoek de villa waar je bent uitgenodigd voor een daverende primeur, ’s avonds sta je bier te drinken met een paarduizend dansende reclamehipsters op het strand als er boven zee een vuurwerkbacchanaal losbarst. Weer even later probeer je je hotel terug te vinden, ergens in een compleet vage wijk, ingeklemd tussen het vliegveld en een industrieterrein. Maar je bent blij dat je een slaapplek hebt kunnen vinden.

Monniken met leeuwen

In de eerste editie van DeReclamebureau50 staat Victor Knaap op 1. De Managing Director - officieel Main Monk - van MediaMonks is het meest invloedrijk in de Nederlandse reclamewereld. In DeMedia100 stijgt hij dit jaar van plaats 44 naar 25. Het creatieve productiebureau uit Hilversum - in internationaal reclamejargon Amsterdam HQ - behaalde in Cannes dit jaar een historische mijlpaal; MediaMonks won de honderdste Cannes Lions. De teller staat nu op 110.

Daar moet bij worden gezegd dat MediaMonks alle Cannes Lions telt waar het bedrijf bij is betrokken. Als wereldwijd opererend creatief productiebureau met zeshonderd Monks in kantoren in Amsterdam, Londen, Stockholm, Dubai, New York, Los Angeles, Sao Paulo,  Buenos Aires, Shanghai en Singapore, is MediaMonk betrokken bij menig productie.

Dat leidt in de vakmedia tot berichten als deze in de zomer van 2017: “MediaMonks heeft op 20 juni zes Cannes Lions gewonnen. Enter Sandbox, een project voor Audi in samenwerking met POL Oslo, heeft in de categorie Cyber één gouden Lion en twee zilveren Lions gewonnen: goud in subcategorie Cars & Automotive Products & Services, zilver in Tangible Tech en Live Digital. 

Quest To Legoland, een project voor Legoland Florida Resort en VML, heeft in de categorie Mobile een zilveren Lion gewonnen in subcategorie App Games, en brons in Activation by Location.

Het project dat MediaMonks maakte in samenwerking met Goodby Silverstein & Partners voor Adobe, genaamd Make A Masterpiece, heeft een zilveren Lion gewonnen in de categorie Cyber - Microsite.”

Nederlands MediaNetwerk sprak Knaap begin 2017. Als eerste vroegen we hem wat MediaMonks kan, wat andere bedrijven niet kunnen. Knaap: “Onze grootste kracht is dat we alle productiedisciplines in-house hebben, we zijn het enige netwerkonafhankelijke bureau dat film, digitaal en fysieke productie combineert op wereldwijde schaal.”

Of het al wat wordt met mobile advertising? “MediaMonks heeft nooit bekendgestaan als mobiele specialist, terwijl 80 procent van ons werk mobile only of mobile first is. Sinds eind vorig jaar heeft mobile browsing het op globale schaal overgenomen van desktop. Deze ontwikkeling is al langer gaande in Azië. Van onze klanten uit de APEC-regio krijgen we regelmatig een mobile briefing waarin het hele concept van een desktop/onlinecampagne ontbreekt.”

Andere Monks in de lijst zijn MediaMonks-oprichter Wesley ter Haar op plaats 17 en Astrid van Essen, Managing Director MediaMonks UK, op plaats 30.’

Internationale erkenning voor Bas Korsten

Op de tweede plaats staat Bas Korsten, Creative Partner bij J. Walter Thompson Amsterdam. Hij was in 2016 de koning van Cannes. J. Walter Thompson Amsterdam won zestien Cannes Lions, waaronder Grand Prix in de categorieën Innovation en Cyber voor The Next Rembrandt, een project gesponsord door ING. The Next Rembrandt is een 3D geprint schilderij, gebaseerd op data uit Rembrandts totale oeuvre.

Zo iets betekent dat je in 2017 een aangenaam jaar hebt. Korsten was vijf jaar lang Executive Creative Director, sinds april is hij Creative Partner. In mei 2017 wordt hij Chairman of the European Creative Council van J. Walter Thompson Worldwide en in juni wordt hij door Adweek uitgeroepen tot een van de tien Global Creative Leaders Who Are Reinventing Advertising, and the Ad Industry. Adweek schrijft: “While Korsten’s work is not always traditional, his outlook is unapologetically so. ‘Creative advertising is storytelling, and it always has been,’ he tells Adweek. ‘But I love the notion that we can now be part of the origin story beyond our traditional roles as tellers of that story.’”

In Cannes is het in 2017 opnieuw raak: J. Walter Thompson Amsterdam wint een gouden Direct Lion voor School for Justice, een project voor Free a Girl Movement. Het bedrijf werkt verder onder meer voor Ziggo, ING, MediaMarkt, Nationale Nederlanden, BWM, Spa, Opel, Andrelon en Shell. Ralph Wisbrun, Managing Partner van J. Walter Thompson Amsterdam staat op plaats 22 in de lijst.

DeReclamebureau50

Op plaats 3 staat Simon Neefjes, CEO van TBWA\NEBOKO. Om te zeggen dat TBWA DeReclamebureau50 domineert, gaat misschien net te ver, maar het is wel het enige bureau dat vier vertegenwoordigers in de lijst heeft staan, waaronder twee in de top 5. De andere TBWA-ers zijn Chief Creative Officer Darre van Dijk op plaats 5, Managing Director Rik Ledder op plaats 19 en creatief partner Bas Engels op plaats 38.

In Cannes wint TBWA\NEBOKO in 2017 elf bronzen Lions. TBWA\NEBOKO werkt onder meer voor Albert Heijn, Aegon, KLM, Unox, Heineken, Campina, McDonald’s en Vodafone en in 2017 wint het reclamebureau onder meer de Staatsloterij-pitch.

Ook in de top 10 staan Aad Kuijper, partner bij Alfred (4), Lode Schaeffer, Creative Director en eigenaar van Indie (6) en Antoinette Hoes op plaats 7 als meest invloedrijke vrouw in de Nederlandse reclamebureauwereld. Haar hoge score is opmerkelijk. Hoes gooide hoge ogen als CEO van Wunderman and Blast Radius, maar stopte in juni 2017. In november 2017 is zij gestart als Transformation Director bij DDB in Berlijn.

Dick Buschman is partner bij ACHTUNG! (8). Sinds het bureau begin 2016 is overgenomen door Dentsu Aegis, horen we wat minder van ACHTUNG!.

David Snellenberg is Creative Director en partner bij DAWN Amsterdam, hij staat op plaats 9. De top 10 wordt gecompleteerd door Hans Brouwer, oprichter en CEO van MasssiveMusic.






DeMedia100 wordt gesponsord door: