DeTijdschriften50

1. Linda de Mol
2. Jildou van der Bijl
3. Chantal Janzen
4. Cécile Narinx
5. Anna Nooshin
6. Peter de Mönnink
7. Hilmar Mulder
8. Barbara Barend
9. Susan Duinhoven
10. Luc van Os
11. Karin Swerink
12. Anneliese Bergman
13. Robert van den Ham
14. Corine d'Haans
15. Wendy van Dijk
16. Slaven Mandic
17. Arendo Joustra
18. Anne Marije de Vries
19. Louise van Nispen
20. Carolien Vader
21. Anton Pijper
22. Marscha Krouwel
23. Arno Kantelberg
24. Barbara van Erp
25. Jossine Modderman
26. Mariëlle Arts
27. May-Britt Mobach
28. Anke de Jong
29. Milou Turpijn
30. Sanne Groot Koerkamp
31. Carlein Kieboom
32. Makkie Mulder
33. Rob Koghee
34. Rob van Vuure
35. Marieke 't Hart
36. Caren Wassink
37. Franska Stuy
38. Joyce Nieuwenhuijs
39. Esther Goedegebuure
40. Sanne Visser
41. Edine Russel
42. Hans Verstraaten
43. Paul Römer
44. Peter Contant
45. Ewart van der Horst
46. Sara van Gorp
47. Cor Jan Willig
48. Erwin van Luit
49. Femmetje de Wind
50. Maarten van Rossum

 


 


Vrouwenmedium


Het eerste dat opvalt bij deze eerste editie van DeTijdschriften50, is het grote aantal vrouwen op de lijst. Bij alle edities van DeMedia100 tot nu toe zijn vrouwen steeds ruimschoots in de minderheid, maar bij DeTijdschriften50 is het precies andersom; 34 vrouwen versus zestien mannen. Ook de top 10 wordt gedomineerd door vrouwen; acht versus twee.

Het meest invloedrijk in (online) tijdschriften is Linda de Mol, de naamgever en mede-hoofdredacteur van LINDA., het tijdschrift dat volgens velen ver vooroploopt, zowel op gebied van creatie als op gebied van innovatie en commercie, zeker in het crossmediale domein.

Op nummer twee staat Jildou van der Bijl, de creatief directeur van Mood for Magazines en mede-hoofdredacteur van LINDA..

Met de plekken een en twee in handen wordt de sterke positie van Mood for Magazines/Sanoma meteen ondubbelzinnig neergezet. In de lijst wordt Mood for Magazines nog drie keer vertegenwoordigd; door redacteur Jossine Modderman (25), zakelijk directeur Marielle Arts (26) en directeur B2B Caren Wassink (36).

Met de scores voor Mood for Magazine meegerekend, staat Sanoma dertien keer in de lijst. Voordat we daar verder op ingaan, moeten we eerst vaststellen dat er twee belangrijke gebeurtenissen plaatsvonden tussen het moment waarop het onderzoek voor DeTijdschriften50 is afgerond en dit magazine is gepubliceerd: Peter de Mönnink stapte over van Sanoma naar Talpa en Hearst Netherlands nam G+J Media over. De opvolger van Peter de Mönnink, Marc Duijndam, is niet in het onderzoek voor deze editie van DeTijdschriften50 opgenomen.

Peter de Mönnink is op plaats zes de hoogst scorende man in de lijst. Andere Sanoma mensen zijn onder meer hoofdredacteur van Libelle Hilmar Mulder (7), CEO van Sanoma (internationaal) Susan Duinhoven (9), hoofdredacteur van Margriet Anneliese Bergman (12) en Domain Director Women Louise van Nispen (19).

Hearst neemt G+J Media over

De kracht van de overname van G+J Media wordt duidelijk als we de scores van G+J optellen bij die van Hearst; de combinatie komt ook tot dertien en is daarmee een volwaardige tegenhanger van Sanoma.

Hoogste score is voor hoofdredacteur van Harper’s Bazaar Cécile Narinx, op plek vier. Hearst CEO Luc van Os staat op plek tien. Andere hoge Hearstposities zijn voor Vogue’s hoofdredacteur Karin Swerink (11), G+J Media CEO Corine d’Haans (14) en Publishing Group Director Women’s Brands Marscha Krouwel (22).

New Skool Media doet het als relatieve nieuwkomer met vijf scores opvallend goed in de lijst. Hoogste is Arendo Joustra, hoofdredacteur van Elsevier (17), gevolgd door algemeen hoofdredacteur Makkie Mulder (32) en New Skool-oprichters Rob Koghee (33) en Cor Jan Willig (47).

Dat tijdschriften niet alleen van papier zijn, is terug te zien in de drie scores van Wayne Parker Kent. Anna Nooshin (NSMBL) staat op de vijfde plaats in de lijst, CEO van Wayne Parker Kent Slaven Mandic staat op plaats zestien en Head of Publishing Femmetje de Wind op 49.

Pilot Studio neemt een bijzondere positie in. May-Britt Mobach (27) is hoofdredacteur van Amayzine, het magazine dat begon als online titel en later succesvol een printeditie lanceerde. Franska Stuy (37) is voormalig hoofdredacteur van Libelle en opereert met Franska.nl nu in het digitale domein. Pilot Studio CEO Ewart van der Horst staat op plek 45. Hij had in 2017 zijn finest moment toen Eva Jinek de Zilveren Televizier-Ster won; Pilot Studio is de producent van haar talkshow.

Grondlegger van de tijdschriftenindustrie

De rest van DeTijdschriften50 wordt gevuld door mensen die hun bedrijven in hun eentje vertegenwoordigen. En sommige vertegenwoordigen vooral zichzelf, zoals Rob van Vuure (34) die door velen wordt gezien als de grondlegger van de tijdschriftenindustrie in Nederland. Officieel is hij met pensioen, maar hij kan het niet laten en is nog altijd af en toe actief in de tijdschriftenbranche.

De hoogst genoteerde eenling is een nieuwkomer in de tijdschriftenwereld. Chantal Janzen staat met haar uitgeverij &C op nummer drie. Er is ook een top 10-plek voor Barbara Barend (8), CEO van Helden Media. Op plaats dertien staat Robert van den Ham. De voormalig hoofdredacteur van AutoWeek, Cross Media Man van het Jaar 2014 en uitgever van Voetbal International startte in 2017 zijn eigen uitgeverij: Currus Media.

Wendy van Dijk (15) is na Linda de Mol en Chantal Janzen de derde bekende Nederlandse vrouw die hoge ogen gooit met een eigen magazine. Barbara van Erp (24) is oprichter van Snippet Media, een nieuwe speler in het (online)tijdschriftenlandschap. Sanne Visser werkte lange tijd voor Sanoma en Mood for Magazines, was korte tijd verbonden aan &C en werd in 2017 directeur van WPG Media. Ze staat op nummer veertig.

DeTijdschriften50 2018 wordt afgesloten door Maarten van Rossem, naamgever van personalitymagazine MAARTEN.

 





DeMedia100 wordt gesponsord door: