Op 7 december is tijdens het DeMedia100 Diner in The Grand in Amsterdam de zesde editie van DeMedia100 bekend gemaakt; de jaarlijkse lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media.

Het was een bijzonder diner, waaraan ruim 200 genomineerden en genodigden deelnamen. Alexander Klöpping, oprichter van Blendle, gaf een presentatie.

De dynamiek in DeMedia100-2017 is net als bij voorgaande edities ook dit jaar weer enorm. Er zijn 26 nieuwe namen in de lijst - en er zijn er dus ook 26 verdwenen. Verder werd er veel en spectaculair gestegen en even veel en spectaculair gedaald. Een enkeling bleef een beetje hangen of zelfs op dezelfde plek staan. Dat was vooral het geval in de top-10, waar de zwaargewichten staan. Toch was ook hier de dynamiek groot met - nog nooit eerder vertoond – een nieuwkomer op plaats 4.


Taco Rijssemus, Alexander Klöpping (2) en Ewart van der Horst


Paul Petermeijer, Marc Stubbé, Peter de Mönnink (8), Peter Wybenga en Dave Kroon


Christian van Thillo (7)

Er zijn ook meer mensen voor een nominatie voorgedragen dan ooit. We hebben in het onderzoek voor DeMedia100 2016 voor het eerst aan de deelnemers aan het onderzoek dat ten grondslag ligt aan de lijst gevraagd welke namen zij missen. Dit heeft een lijst van een paar honderd kandidaat-genomineerden opgeleverd.

Er zijn – net als vorig – jaar veel positiewisselingen in de media, wat direct zijn weerslag heeft op de samenstelling van DeMedia100. In een kader staat een uitgebreide verantwoording van het onderzoek, dat werd uitgevoerd door onderzoekbureau MediaTest.

Hoe dynamisch ook, John de Mol is voor het zesde jaar op rij de meest invloedrijke persoon in de Nederlandse media. Alexander Klöpping stijgt van nummer 3 naar plek 2. Humberto Tan klimt van 5 naar 3.

Dé sensatie in DeMedia100 van dit jaar is Arjen Lubach. Hij werd veelvuldig voorgedragen en kreeg zijn eerste nominatie. Binnen vanuit het niets op nummer 4 – dat is in DeMedia100 nog nooit vertoond.

Linda de Mol zakt van plaats 4 naar plaats 5, Matthijs van Nieuwkerk zakt van plaats 2 naar plaats 6, Christian van Thillo zakt van plaats 6 naar plaats 7, Peter de Mönnink blijft staan op plaats 8, Erland Galjaard blijft op plaats 9 en Bert Habets komt de top-10 binnen vanaf plaats 16.


2017      2016     

1             1             John de Mol

2             3             Alexander Klöpping

3             5             Humberto Tan

4             -              Arjen Lubach

5             4             Linda de Mol

6             2             Matthijs van Nieuwkerk

7             6             Christian van Thillo

8             8             Peter de Mönnink

9             9             Erland Galjaard

10           16           Bert Habets

De volledige DeMedia100 staat hier


René Zeedijk
(82) en Simon Aurik


Luc van Os
, Simon Neefjes en Barbera van Wolfensberger


Menno Koningsberger
(66) en Arthur Hoogendijk


Eva Jinek
(25) en Bas Vlugt


Nieuwkomers en afvallers

Arjen Lubach (4), maker van het VPRO programma Zondag met Lubach maakt als een komeet zijn entree in DeMedia100. Met de binnenkomst van Anna Nooshin (26) staan er nu twee vloggers in DeMedia100 – de andere is Enzo Knol (12). Nooshing is overal en doet alles. Ze heeft 286.000 volgers op Instagram, ze zit in de jury van Holland’s Next Top Model, doet mee met Expeditie Robinson en is een van de bekendste modellen van Hunkemöller.

Gerrit Reinders, oprichter van Marqeting, komt binnen op nummer 47; Dolly van den Akker, Business Directeur MPG., op nummer 50 en Marianne Zwagerman op nummer 52.

 

Nieuwkomers

4             Arjen Lubach

26           Anna Nooshin

47           Gerrit Reinders

50           Dolly van den Akker

52           Marianne Zwagerman

55           Aart Lensink

65           Michiel van Riemsdijk

67           Thijs Muller

68           Jossine Modderman

69           Gijs Vroom

72           Antoinette Hoes

75           Julius Minnaar

76           Patrick Molleman

83           Adjan Kodde

84           Marlene Wickel

85           Dick Buschman

86           Steven van Randwijck

88           Ernst-Jan Pfauth

89           Boudewijn Poelmann

90           Pim Schmitz

91           Jan Dijkgraaf

94           Adjiedj Bakas

95           Hans Nijenhuis

97           Jan de Jong

98           Michiel Dieperink

99           Barbara Barend

De volledige DeMedia100 staat hier



René Hofma
(34), Debby Zonneveld en Arno Peperkoorn (58)


Jildou van der Bijl
(17) en Marscha Krouwel


Rien van Beemen
, DinaBoonstra en Guido van Nispen

 

Ook 26 mensen hebben DeMedia100 verlaten. Degene die vanuit de hoogste positie is verdwenen, is Arthur Herpel (44) . Hij verruilde dit jaar UM voor Brand New Telly. Dieuwke Wynia (46) gaat weg bij De Wereld Draait Door en is meteen ook verdwenen uit DeMedia100.

Ook Nalden | Ronald Hans (47), Sonja Loth (50), Henk Hagoort – hij verliet dit jaar de NPO, Rik Ruts (57) en Telegraaf hoofdredacteur Paul Jansen (60) gooiden vorig jaar hoge ogen in DeMedia100 en hebben de lijst dit jaar verlaten.


Henri Lessing en John Olivieira


Willem-Albert Bol
(45) en Martijn Regtvoort


Guy Grimmelt
(80) en Eva Rozenbeek


Victor Knaap
(44) en Antoinette Hoes (72)

 

Stijgers en dalers

Natuurlijk wordt er weer hard gestegen en gedaald. Grootste stijger is Shula Rijxman, zij is sinds 1 september dit jaar Voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO. Janneke Niessen, Chief Innovation Officer bij Improve Digital, steeg van plaats 54 naar 22. Slaven Mandic, CEO bij Wayne Parker Kent, was vorig jaar 1 van de hoogste nieuwkomers op plaats 41. Dit jaar dendert hij door naar plaats 13.

Andere grote stijgers zijn onder meer Duncan Stutterheim (61), Victor Knaap (44) en Frank Botman (33).

 

2017      2016      mutatie              

39           98           59           Shula Rijxman

22           54           32           Janneke Niessen

13           41           28           Slaven Mandic

61           89           28           Duncan Stutterheim

44           69           25           Victor Knaap

33           56           23           Frank Botman

48           71           23           Joelle Frijters

73           95           22           Cornelie Weller

49           67           18           Joris Merks

18           35           17           Léonie Koning


De volledige DeMedia100 staat hier

 


Ido Sharon
, Thomas Rosenkamp en Slaven Mandic (13)


Jochem de Gruyter, Erik de Zwart (60) en Giel Beelen (42)


Arthur van Herpel en Joris van der Pol (70)

 

Mediabureaus

Meest invloedrijke mediabureaudirecteur is ook dit jaar Ruud de Langen. De Mindshare CEO daalt van plaats 11 naar 16. Hij wordt gevolgd door Léonie Koning (18), de CEO van Initiative. Zij was dit jaar volop in de nieuws met de lancering van de creative unit Initiative Tomorrow en stijgt 17 plaatsen. Daarna komt Nathalie Peters (31), gevolgd door Diederik Breijer (36), CEO van IPG Mediabrands.

Ook hoge posities voor Eric Kramer (37) en Remon Buter (46).

Nieuwkomers in de mediabureaulijst zijn Thijs Muller (67), Julius Minnaar (75) en Patrick Molleman (76).

Rik Ruts, Frank Bitter, Ton Schoonderbeek, Alex Stil en Linda Boks hebben de lijst verlaten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017

2016

 

Bureau

Bureaugroep

 

 

 

 

 

16

11

Ruud de Langen

Mindshare

GroupM

18

35

Léonie Koning

Initiative

IPG Mediabrands

31

27

Nathalie Peters

 

IPG Mediabrands

36

18

Diederik Breijer

 

IPG Mediabrands

37

43

Eric Kramer

 

GroupM

46

42

Remon Buter

 

GroupM

67

-

Thijs Muller

Havas Media

 

73

95

Cornelie Weller

 

Publicis One

74

90

Isabelle Dacz

 

GroupM

75

-

Julius Minnaar

 

Detsu Aegis

76

-

Patrick Molleman

PHD Media

Omnicom Media Group

82

88

René Zeedijk

MediaScience

 

87

49

Onno Seelen

Magna

IPG Mediabrands

De volledige DeMedia100 staat hier


Léonie Koning
(18), Onno Seelen (87) en Nathalie Peters (31)


Diederik Breijer
(36) en Julius Minnaar (75)


Gerrit Reinders
(47), Daphna Granaat en Kees Punt

 

NPO en RTL domineren DeMedia100

DeMedia100-2016 wordt voor de helft (49 posities) gevuld door 8 mediabedrijven. Twee daarvan, NPO en RTL, steken er bovenuit met respectievelijk 14 en 12 noteringen. Daarna volgen Sanoma | SBS (5), De Persgroep (4), IPG Mediabrands (4) en GroupM (4).

Dit betekent een verbreding van DeMedia100. In de vorige editie waren er slechts 6 bedrijven nodig om tot 49 posities te komen.


Vrouwen in media

In de DeMedia100-2014 stonden 15 vrouwen, het jaar erna 20 vrouwen. Afgelopen jaar waren het 24 vrouwen. In de editie van dit jaar zijn het 22 vrouwen versus 78 mannen.

Meest invloedrijke vrouw is Linda de Mol, zij zakt van 4 naar 5. Chantal Janzen stijgt van plaats 29 naar plaats 15. Jildou van der Bijl, Creative Director van Mood for Magazines en hoofdredacteur van LINDA., stijgt van 21 naar 17. Léonie Koning stijgt van 35 naar 18, \ Niessen stijgt van 54 naar 22. Eva Jinek zakt 3 plaatsen en staat nu op nummer 25.

Anna Nooshin is de hoogste nieuwkomer op plaats 26. Ook nieuw zijn Dolly van den Akker (50), Marianne Zwagerman (52), Jossine Modderman (68), Antoinette Hoes (72), Marlene Wickel (84) en Barbara Barend (99).

 

2017 2016  
     
5 4 Linda de Mol
15 29 Chantal Janzen
17 21 Jildou van der Bijl
18 35 Léonie Koning
22 54 Janneke Niessen
25 22 Eva Jinek
26 - Anna Nooshin
31 27 Nathalie Peters
39 98 Shula Rijxman
43 24 Jacqueline Smit
48 71 Joëlle Frijters
50 - Dolly van den Akker
52 - Marianne Zwagerman
53 38 Annemarie van Gaal
68 - Jossine Modderman
71 76 Susan Duinhoven
72 - Antoinette Hoes
73 95 Cornelie Weller
74 90 Isabelle Dacz
81 61 Yvon Jaspers
84 - Marlene Wickel
99 - Barbara Barend

 

De volledige DeMedia100 staat hier


Jildou van der Bijl (17) en Janneke Niessen (22)


Mariëlle Arts en Ellen Danhof


Barbara Barend (99) en Dirk Zeelenberg

En meest invloedrijk is…

Meest in vloedrijke televisieproducent is John de Mol, meest invloedrijke talkshow host is Humberto Tan, meest invloedrijke dagbladuitgever is Christian van Thillo, meest invloedrijke televisie-exploitant is Peter de Mönnink, meest invloedrijke mediabureau CEO is Ruud de Langen, meest invloedrijke radio DJ is Edwin Evers, meest invloedrijke dagblad hoofdredacteur is Peter Vandermeersch, meest invloedrijke bladenmaker is Jildou van der Bijl, meest invloedrijke buitenreclame exploitant is Eric Kip, meest invloedrijke radio exploitant is Menno Koningsberger, meest invloedrijke online uitgever is Slaven Mandic, meest invloedrijke columnist is Youp van ’t Hek, meest invloedrijke blogger is Enzo Knol, meest invloedrijke reclamebureaudirecteur isAntoinette Hoes, meest invloedrijke adverteerder is Harry Dekker

www.demedia100.nl


 
Tijmen Bos
en Marieke van Zanten


Luc van Os, Arno Peperkoorn
(58), Michiel Frackers, Willem Sijthoff (93) en Christian van Santen


Peter Wybenga
en Bas Vlugt

Hoe komt DeMedia100 tot stand?

Jaarlijks worden 300 mensen genomineerd voor DeMedia100. De 200 mensen met de hoogste scores van het jaar ervoor worden automatisch doorgenomineerd tenzij ze het mediavak hebben verlaten. Er is plek voor maximaal 100 nieuwe genomineerden. Deze worden geselecteerd op basis van voordrachten. Die voordrachten komen binnen via twee kanalen. Iedereen mag het hele jaar door mensen voordragen. Daarnaast hebben wij afgelopen jaar aan de mensen die meededen aan het onderzoek gevraagd welke namen ze op de nominatielijst missen. De mensen die het meest worden voorgedragen en die de meest relevante motivaties krijgen, worden genomineerd. Criteria zijn dat het moet gaan om mensen die het mediavak vooruit helpen, innovatie stimuleren, mensen die zichtbaar zijn, hun mening geven en bijdragen aan het debat over de ontwikkeling van media. De genomineerden hoeven niet Nederlands te zijn maar moeten zich wel in de Nederlandse media manifesteren. DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van een onderzoek dat wordt uitgevoerd door onderzoekbureau MediaTest. Voor het onderzoek zijn dit jaar 36.000 professionals uit media en marketingcommunicatie uitgenodigd. 1202 van hen hebben aan het onderzoek meegedaan. Zij hebben uit de lijst met 300 genomineerden 10 mensen gekozen die zij het meest invloedrijk achten. De nummer 1 krijgt 10 punten, de nummer 2 krijgt 9 punten en zo verder. Iedere deelnemer aan het onderzoek geeft derhalve 55 punten. Dat maakt een totaal van 1202 x 55 = 66.110 punten. De nummer 1 John de Mol kreeg 2707 punten, de nummer 2 Alexander Klöpping 1509 punten en nummer 3 Humbero Tan 1468 punten. Nummer 100 Ton Rozestraten kreeg 143 punten.

www.mediatest.nl

Fotografie: Punkmedia | www.punkmedia.nl

Het volledige fotoverslag van het DeMedia100 Diner staat hier:

- Fotoverslag DeMedia100 Diner - deel 1
- Fotoverslag DeMedia100 Diner - deel 2



DeMedia100 wordt gesponsord door: