DeInfluencer50 2021

1  (3)
2  (-)
3  (-)
4  (7)
5  (8)
6  (1)
7  (4)
8  (6)
9  (9)
10  (5)
11  (10)
12  (2)
13  (-)
14  (21)
15  (11)
16  (12)
17  (13)
18  (18)
19  (15)
20  (16)
21  (14)
22  (-)
23  (40)
24  (-)
25  (20)

26  (-)
27  (22)
28  (28)
29  (32)
30  (38)
31  (-)
32  (37)
33  (19)
34  (17)
35  (44)
36  (-)
37  (29)
38  (23)
39  (25)
40  (26)
41  (36)
42  (41)
43  (30)
44  (-)
45  (-)
46  (-)
47  (-)
48  (-)
49  (-)
50  (-)
 

DeInfluencer50 2021

 

Als we de eerste editie van DeMedia100 publiceren in 2012, staat daar geen enkele influencer in – het woord influencer wordt zelfs nauwelijks of niet gebruikt.

De eerste influencer in DeMedia100 is Enzo Knol in 2015. Hij komt wel in stijl binnen op nummer  14. In de jaren daarna worden het er steeds meer. In 2019 lanceren we de eerste edtie van DeInfluencer50 met Anna Nooshin op nummer 1 en Enzo Knol op 2.

In de editie van 2020 staat Anna Nooshin opnieuw op nummer 1, Enzo Knol zakt naar plaats 6.

We openen de analyse van de 2020 lijst als volgt: De lijst van de meest invloedrijke Nederlandse influencers maakt snel furore. De belangstelling voor influencers is groot en hun invloed groeiende, getuige het toenemend aantal influencers in DeMedia100.

We zijn inmiddels een jaar verder en zien dat de ergste hitte van de influencers in DeMedia100 er wel vanaf is. Anna Nooshin zakt van plaats 23 naar 69, Nienke Plas daalt van 36 naar 72. Enzo Knol (42) heeft de lijst verlaten.

Aan de andere kant van het spectrum spuit Nikkie de Jager als een raket omhoog (van 54 naar 14), ook Tim Hofman – @debroervanroos – timmert aan de weg en komt de top-10 binnen (van 30 naar 8). Opmerkelijk genoeg staat er dit jaar geen enkele influencer bij de nieuwkomers in DeMedia100.

Top-10

DeInfluencer50 heeft een nieuwe nummer 1. En dat kan natuurlijk alleen maar Nikkie de Jager zijn. 2020 was háár jaar. In januari maakt ze bekend dat ze transgender is. Deze video wordt wereldwijd 37 miljoen keer bekeken. In Nederland is haar video de op één na best bekeken video van 2020. Voor wie het moet weten; op 1 staat De Bonaire-menéér van Jochem Myjer.

Overigens is de coming-out-video niet de best bekeken video van Nikkie de Jager, dat is – zover we kunnen nagaan een The Power of makeup-video in 2015, die 42 miljoen keer werd bekeken, de video die ze deed met Kim Kardashian kreeg 17 miljoen views.

Als ze als presentator van het Songfestival de show stal, wordt duidelijk dat ook 2021 haar jaar is, maar dat terzijde.

Wat Nikkei de Jager onderscheidt van vrijwel alle andere influencers in DeInfluencer50, is dat zij haar video’s in het Engels publiceert. Ze is nu by far Nederlands grootste influencer in termen van bereik. Ze heeft een make-uplijn in samenwerking met Ofra en werkt samen met Maybelline en Too Faced. Volgens Forbes is ze de op drie na invloedrijkste beauty-influencer ter wereld. Haar video’s zijn meer dan een miljard keer bekeken.

Nikkie de Jager heeft als NikkieTutorials 13,8 miljoen volgers op YouTube en 14,8 miljoen volgers op Instagram.

Ze heeft zóveel volgers dat we andere influencers in de top-10 alleen met elkaar kunnen vergelijken als we Nikkie de Jager uit de grafiek halen.

Op de tweede plaats in DeInfluencer50 staat nieuwkomer Bram Krikke. Bram breekt door bij radiozender SLAM!, waar hij vooral opvalt met video’s. Hij doet mee aan De Slimste Mens (2019) en stapt in 2020 over naar Qmusic. In het zelfde jaar publiceert hij de meest gelikete foto op Instagram. Bram Krikke heeft een miljoen volgers op YouTube.

Bas Smit komt ook vanuit het niets binnenstormen en landt op de derde plaats. Deze serial entrepreneur en influencer vormt een showbizpaar met Nicolette van Dam. Daarnaast zet hij zich in als ambassadeur voor het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Op YouTube is Bas Smit met 1300 volgers nauwelijks aanwezig, op Instagram gaat dat met 860.000 volgers een stuk beter. Hij begon zijn carrière als beurshandelaar, raakte daarna verzeild in vastgoed en is nu vooral investeerder in startups. Dan komen die 860.000 volgers natuurlijk goed van pas.

Stylist Fred van Leer zit in de lift. Vorig jaar klom hij plaats 9 naar plaats 7, dit jaar staat hij op 4. Op Instagram heeft hij 1,1 miljoen volgers – hij plaatste tot nu toe meer dan 6000 posts.

Tim Hofman stijgt van plaats 8 naar 5. Hij heeft als @Debroervanroos ruim 450.000 volgers op Instagram en 540.000 volgers op zijn YouTube-kanaal #BOOS. Op Twitter – waar hij 200.000 volgers heeft – deed Tim 64.000 posts. Tim wordt in 2011 toegelaten tot BNN University, hij presenteert verschillende BNN-programma’s, waaronder Spuiten en Slikken en hij wint de zestiende editie van Wie is de Mol?

Eind 2018 biedt Tim Hofman de Tweede Kamer een burgerinitiatief aan voor een nieuw kinderpardon. Dit initiatief bestaat uit ruim 250.000 handtekeningen die zijn verzameld met een documentaire die Hofman maakte met het programma #BOOS. Begin 2019 wordt bekend dat er een nieuw pardon komt.

In 2020 wint Tim Hofman tijdens het Gouden Televizier-Ring Gala de ster voor beste presentator, de ster voor de beste online video-serie voor #BOOSen de Gouden Televizier-Ring voor Over Mijn Lijk.

Na twee jaar op nummer 1 te hebben gestaan, zakt Anna Nooshin dit jaar naar nummer 6. Na haar studie communicatiewetenschappen begint ze onlinemagazine NSMBL.nl bij Wayne Parker Kent. Ze schrijft twee boeken, neemt deel aan Expeditie Robinson, presenteert Holland’s Next Top Model en lanceert haar eigen lingerielijn bij Hunkemöller. Op haar YouTube-kanaal heeft Anna Nooshin 270.000 volgers, op Instagram een miljoen.

Giel de Winter is de oprichter van StukTV, samen met Thomas van der Vlugt en Stefan Jurriens. Met 2,5 miljoen volgers is dit een van de grootste Nederlandse YouTube-kanalen. De video’s op StukTV zijn 1,2 miljard keer bekeken. Eind 2018 wordt StukTV overgenomen door Talpa Network. Het is de eerste keer dat een mediabedrijf in Nederland een YouTube-kanaal overneemt. In DeInfluencer50 zakt Giel de Winter van plaats 4 naar plaats 7.

Britt Dekker draait al lang mee. In 2010 doet ze mee – en wint ze – het programma Echte meisjes in de jungle. Ze wordt opgepikt door Matthijs van Nieuwkerk en verschijnt regelmatig in De Wereld Draait Door. Ze werkt mee aan verschillende televisieprogramma’s. Met Zappsport wint ze in 2019 de Televizier-Ster Jeugd. In het zelfde jaar debuteert ze als actrice in de speelfilm Whitestar. In 2020 is ze panellid in het SBS6-programma Wie van de Drie. Ze heeft 200.000 volgers op haar YouTube-kanaal PaardenpraatTV en 360.000 volgers op Instagram. In 2020 komt ze in DeInfluencer 50 binnen op plaats 5, dit jaar zakt ze naar plaats 10.

 

De lijsten:

DeMedia100 | DeMarketing100 | DeRadio50 | DeInfluencer50 | DeReclamebureau50 | DeMediabureau50 | DeProducenten50 | DeTijdschriften50 | DeNieuwsmedia50

 

 DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van onderzoek van MediaTest

 




DeMedia100 wordt gesponsord door: