DeNieuwsmedia50 2021

1  (1)

Christian van Thillo 

Christian van Thillo noemt zichzelf Chairman Executive van DPG Media, waar hij samen met zijn familie eigenaar van is na de overname van de bladen van Sanoma, in België succesvol met de 50 procents-overname van het Franstalige RTL Belgium. In Nederland viste de Belgische ondernemer naast het net bij RTL Nederland; RTL Group houdt (vooralsnog?) de controle.


2  (6)

Erik Roddenhof

Erik Roddenhof promoveerde in maart 2020 tot CEO van DPG Media. Officieel de opvolger van (eigenaar) Christian van Thillo, die uitvoerend voorzitter is geworden. De overnamehonger van DPG Media is waarschijnlijk na de overname van Sanoma Media Netherlands en RTL Belgium niet gestild.

3  (5)

Angela de Jong

Angela de Jong is officieel sinds 2010 columnist televisie bij het AD. Haar bekendheid gaat echter verder en ze is een fenomeen geworden. Zeer vaak geziene gast in talkshows om over televisie te praten. Haar mening (terecht of onterecht) doet ertoe voor menig beleidsmaker in televisieland. Gehaat en geliefd tegelijkertijd.

4  (2)

Gert-Jaap Hoekman

Gert-Jaap Hoekman 
is sinds juli 2013 de hoofdredacteur van NU.nl. De overname van NU.nl door DPG Media betekende voor NU.nl vooral een versterking van de output. NU.nl werkt sinds januari 2021 samen met Qmusic voor de verzorging van het radionieuws bij de populairste commerciële DPG Media-radiozender.

5  (3)

Paul Jansen

Paul Jansen werd op 1 september 2015 hoofdredacteur van De Telegraaf. Bijna zijn hele werkzame leven aan de slag voor De Telegraaf, nog steeds de grootste krant van Nederland. Met een oplage van meer dan 388.000 en een dagbereik van de website van bijna 1,5 miljoen scoort de wakker Nederland-krant nog steeds goed.

6  (-)

Eric Smit

Eric Smit is sinds 2010 de drijvende kracht achter het onafhankelijke platform voor onderzoeksjournalistiek Follow the Money. Menig schandaal kwam dankzij dit onderzoeksplatform aan het licht: dubieuze partijfinancieringen, de coronacrisis, MH17 en Sywert van Lienden. Allemaal onderwerpen die Follow the Money wist uit te diepen en relevant te maken.

7  (15)

Marcel Gelauff

Sinds juli 2011 is Marcel Gelauff hoofdredacteur van NOS Nieuws. In het coronajaar extra relevant en meer bekeken en beluisterd dan ooit. Tegelijkertijd meer bekritiseerd over de onafhankelijkheid van de berichtgeving.

8  (7)

Annechien Steenhuizen

Annechien Steenhuizen
is sinds november 2011 presentator van het NOS Journaal en sinds mei 2013 een van de vaste presentatrices van het NOS 20 uur Journaal.

9  (4)

Lauren van der Heijden

Lauren van der Heijden werd in februari 2021 benoemd tot Chief Commercial Officer voor DPG Media in België en Nederland. Daarmee promoveerde de directeur advertising.

10  (8)

Mandy van der Wal

Mandy van der Wal is directeur Video & Platforms bij Mediahuis Nederland en verantwoordelijk voor (de content van) video- en platforms van alle merken. Uitgever van Autovisie, Metro en de digitale platforms. Daarbij is ze een belangrijke speler in het medialandschap.

11  (10)

Gert Ysebaert

Gert Ysebaert zorgde de afgelopen jaren voor een opmars van Mediahuis. Deze Vlaamse uitgever, die van enkele vooraanstaande families is, nam in 2020 de noodlijdende NDC Mediagroep over en verstevigde zijn Nederlandse positie die al bestond uit NRC Media, Mediahuis Nederland (voorheen Telegraaf Media Groep) en Mediahuis Limburg. Ierland, België en Nederland zijn de landen waar dit mediabedrijf actief in is en vooral een uitdager is van DPG Media.

12  (12)

Hans Nijenhuis

Hans Nijenhuis was voor DPG Media tot 1 juni 2021 hoofdredacteur van het AD en de centrale redactie van de regionale uitgaven van ADR. Rennie Rijpma is Hans Nijenhuis na 5 jaar hoofdredacteurschap per 1 juli 2021 opgevolgd als hoofdredacteur. Keert per september 2021 terug als schrijvend redacteur en commentator. Zoals hij zelf zegt: de juiste persoon op de juiste plaats op het juiste moment.

13  (-)

Adil Bouchmal

Adil Bouchmal voert bij DPG Media de integratie uit van het voormalige Sanoma Media Netherlands (nu DPG Media Magazines) als directeur Strategie & Integratie. Was daarvoor al bij Sanoma Media Netherlands werkzaam.

14  (17)

Philippe Remarque

Sinds september 2019 is journalistiek directeur en uitgever van De Volkskrant, Trouw en Het Parool. Daarvoor 11 jaar lang hoofdredacteur van De Volkskrant.

15  (-)

Bart Verkade

Bart Verkade
is zakelijk directeur bij DPG Media en onder meer betrokken bij de onderhandelingen over de tarieven voor freelancers.

16  (16)

John van den Heuvel

Oud-politieman/rechercheur die sinds 1990 werkzaam is voor De Telegraaf. Ook bekend dankzij zijn televisieprogramma’s. Maakt tegenwoordig Dossier van den Heuvel (RTL4) en Crime Desk (RTL5). Werkt ook bij RTL Boulevard.

17  (9)

Harm Taselaar

Als je aankondigt weg te gaan, ben je eigenlijk al een beetje weg; toch is Harm Taselaar nog steeds hoofdredacteur van RTL Nieuws. De relevantie wordt alleen maar groter; RTL Nieuws werd een heuse BV, iets losser staand van de RTL-directie met Sven Sauvé, alhoewel hij natuurlijk nog steeds de directieleiding heeft. Interessant wie de opvolger wordt.

18  (-)

Sander Schimmelpenninck

Sander Schimmelpenninck
kende een roerig jaar. De presentatie van Op1 bij de NPO/WNL was geen onverdeeld succes. Na vier jaar hoofdredacteurschap bij Quote heeft Paul van Riessen zijn rol overgenomen. Hij legt zich nu vooral toe op podcasts en wellicht straks bij de VPRO weer op televisie.

19  (19)

Eugenie van Wijchen

Eugenie van Wijchen
is sinds januari 2014 algemeen directeur van FD Mediagroep, waar het FD en BNR Nieuwsradio onder vallen. Geen makkelijke tijden voor FD Mediagroep en dus ook niet voor de directeur.

20  (30)

Japke-d. Bouma

Japke-d. Bouma
werkt sinds 1997 voor NRC Media in verschillende journalistieke rollen. Thans columnist, eindredacteur redactie binnenland maar ook rockstar, goeroe, kantooramazone (volgens haarzelf).

21  (255)

Pieter Klok

Pieter Klok
is sinds september 2019 hoofdredacteur van De Volkskrant. Wil corona-ontkenners geen ruimte geven en doet geen journalistieke concessies.

22  (27)

Madelon Fortuin

Madelon Fortuin
is sinds juli 2015 de commercieel directeur bij NRC Media, onderdeel van Mediahuis. Wist de eerste radiozender voor Mediahuis in Nederland binnen te halen: Sublime. Ze had afgelopen jaar haar met succes de focus vooral op podcasts, branded content, de promotie en de rebranding van het merk NRC.

23  (11)

Bas Heijne

Bas Heijne
is schrijver, columnist en literair vertaler voor onder meer NRC Media.

24  (-)

Gerard van den Broek

Gerard van den Broek is sinds januari 2020 directeur van De Ondernemer bij DPG Media, nadat hij drie jaar creatief directeur was. Gaf mede leiding aan de transformatie naar digitaal, wat het merk uiteindelijk versterkte.

25  (-)

Dominique van der Heyde

Dominique van der Heyde
is 2018 sinds Chef politieke redactie bij de NOS. Sinds 1996 werkzaam bij de NOS.


20  (-)

Erik van Gruijthuijsen

Erik van Gruijthuijsen
is directeur Brede & regionale Nieuwsmedia bij DPG Media en daarmee directeur/uitgever.

26  (24)

Youp van ’t Hek

Youp van ’t Hek
is cabaretier. Een cabaretier met een column in NRC Handelsblad. 

27  (29)

Rien van Beemen

Rien van Beemen werd na bijna zes jaar CEO te zijn geweest van NRC Media in augustus 2019 de leidinggevende van wat toen nog Telegraaf Media Groep was en onder zijn leiding tot Mediahuis Nederland is getransformeerd. Afkomstig uit de reiswereld, maar inmiddels bijna tien jaar krantenman.

28  (26)

Aaf Brandt Corstius

Aaf Brandt Corstius is columniste (sinds 2010 voor De Volkskrant), vertaalster, schrijfster, publiciste en redactrice. Maakt samen met Marc-Marie Huijbregts de populaire podcast Marc-Marie en Aaf vinden iets bij Tonny Media.

29  (36)

Boaz Shkolnik is sinds mei 2021 Director of Advertising van Mediahuis Nederland. Daarvoor negen maanden Manager Digital & Agencies, nadat hij sinds 2018 Head of Programmatic & Tech was.

31  (33)

René Moerland

René Moerland
is sinds juli 2019 hoofdredacteur bij NRC Media. Sinds maart 2001 werkzaam voor NRC Media.

32  (34)

Bert Willemsen

Bert Willemsen
is sinds september 2020 Chief Marketing Officer (CMO) bij DPG Media, waar hij sinds 2008 werkzaam is. Daarvoor bijna drie jaar Directeur Marketing B2C.

33  (21)

Freek Staps

Freek Staps
is sinds september 2019 hoofredacteur van het ANP, het persbureau dat John de Mol in mei 2019 verkocht aan Chris Ooms (Optiverder BV).

34  (28)

Cécile Narinx

Cécile Narinx
is modejournalist voor De Volkskrant na een carrière als hoofdredacteur bij onder meer Elle en Harper’s Bazaar.

35  (-)

Jurgen van den Berg

Jurgen van den Berg
is sinds januari 2016 de vaste presentator bij de NOS van het NPO Radio 10 Journaal in de vroege ochtend. Praktisch gezien zijn hele werkzame leven bij de publieke omroep werkzaam.

36  (-)

Stefan Havik

Stefan Havik
is sinds september 2019 directeur Digital Development bij DPG Media.

37  (49)

Bas van Werven

Ondanks zijn uitstap van zes jaar bij de NPO (AVROTROS EenVandaag) is Bas van Werven in feite sinds 1997 de ochtend-anchor van BNR Nieuwsradio, het radiostation van FD Mediagroep.

38  (-)

Marcel van Roosmalen

Marcel van Roosmalen
is journalist, columnist en schrijver. Gekozen in 2020 tot Republikein van het Jaar. Maakte Media Inside op NPO3 als persiflage op Voetbal Inside. Werkzaam voor NRC.next en BNNVara/NPO Radio 1 alsmede NOS Studio Voetbal.

39  (31)

Bert Wagendorp

Bert Wagendorp
is columnist en report voor De Volkskrant en redacteur bij het literaire wielertijdschrift De Muur.

40  (32)

Sylvia Witteman

Sylvia Witteman
is schrijfster en columniste bij De Volkskrant en Libelle.

41  (45)

Rob Trip

Rob Trip
is sinds 2010 een van de vaste presentatoren van het NOS Journaal van 20:00 uur. Ook is hij vaste presentator voor NOS Evenementen, NOS Met het Oog op Morgen (NPO Radio 1) en het Gesprek met de minister-president.

42  (43)

Barbara Hazenberg

Barbara Hazenberg
is sinds september 2020 directeur Domeinen en Digital Sales bij DPG Media. Sinds 2010 werkzaam bij DPG Media.

43  (42)

Robert van der Ham

Robert van der Ham
is sinds juli 2018 directeur Content & Creatie bij De Ondernemer voor DPG Media.

44  (-)

Roos Schlikker

Roos Schlikker
is sinds 2000 werkzaam als freelancejournalist, schrijfster en theaterauteur. Schrijft en schreef voor onder meer De Volkskrant, Parool, HP/De Tijd, KRO Magazine, Vrij Nederland en Nieuwe Revu. Ging in 2021 De 5 Uur Show presenteren op SBS6.

45  (-)

Bart Jan Cune

Bart Jan Cune
is journalistiek strateeg, creatief consultant, presentator, voice-over, dagvoorzitter en trainer/coach. Was tot februari 2020 werkzaam bij Talpa Network als kwartiermaker Talpa Nieuws en daarvoor hoofdredacteur van het radionieuws bij Talpa Network.

46  (-)

Theodor Holman

Theodor Holman
is columnist voor Het Parool, schrijver en presentator

47  (-)

Nynke de Jong

Nynke de Jong
is journalist (Livemagazine), podcastmaakster, schrijfster en columniste (AD).

48  (-)

Cees van der Laan

Cees van der Laan
is sinds 2014 hoofdredacteur van het dagblad Trouw. Hij werkt sinds 1999 voor Trouw.

49  (-)

Mireille van Ark

Mireille van Ark
is sinds januari 2020 hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio en volgde de tot burgemeester benoemde Sjors Fröhlich op. Sinds 2014 voor BNR Nieuwsradio werkzaam; daarvoor net al diens voorganger afkomstig bij de NCRV.

50  (-)

Joost Oranje

Joost Oranje
is sinds november 2012 hoofdredacteur van Nieuwsuur (NPO, NTR/NOS). Nieuwsuur won de Zilveren Nipkowprijs 2021 voor beste televisieprogramma.

 

DeNieuwsmedia50 2021

 

Op 7 juli 2021 is tijdens het DeMedia100 Diner in de Kromhouthal in Amsterdam de tiende editie van DeMedia100 bekendgemaakt en daarmee ook DeNieuwsmedia50. DeNieuwsmedia 50 is de jaarlijkse lijst van de vijftig invloedrijkste mensen in de Nederlandse nieuwsmedia.

Nieuwsmedia maakten een jaar als geen ander mee. Het coronavirus vroeg om transparantie en bracht volle aandacht voor nieuwsmedia die meer dan ooit gevolgd werden. Persconferenties van Mark Rutte en Hugo de Jonge waren nooit zo goed bekeken en haalden kijkcijfers waar menige contentmaker en tv-zender van droomt. De omzet van de dagbladen steeg in 2020 met 1 procent naar 1,1 miljard euro (cijfers NDP Nieuwsmedia). Meer abonnementen compenseerden verlies aan reclames.

DPG Media promoveerde de Nederlander Erik Roddenhof tot CEO van DPG Media Group, die naast België en Nederland ook Denemarken bedient. Christian van Thillo staat onbetwist op de eerste positie van DeNieuwsmedia50. Samen met zijn familieleden Emmanuel en Caroline en Christophe Convent controleerde hij als eigenaar en executive chairman de afgelopen tientallen jaren DPG Media. Daarbij heeft DPG Media een ambitie een nog grotere speler te worden met de overname van Sanoma Media Netherlands in april 2020. Daarmee nam het ook de belangrijke nieuwssite NU.nl over met Gert-Jaap Hoekman als hoofdredacteur. Zo kon het kruisverbanden leggen met het radiostation Qmusic, dat steeds meer de samenwerking zoekt met het AD.

Geliefd door de één, gehaat door de ander is de invloed van Angela de Jong als columnist en opiniemaker binnen de televisiewereld. Zij maakt of kraakt een programma met haar ongezouten mening.

Belangrijke nieuwkomer in de lijst is Eric Smit. Sinds 2010 is hij de drijvende kracht achter het onafhankelijke platform voor onderzoeksjournalistiek Follow the Money. Menig schandaal kwam dankzij dit onderzoeksplatform aan het licht: van partijfinancieringen en de Brusselse geldbronnen, de coronacrisis, MH17 en Sywert van Lienden. Allemaal onderwerpen die Follow the Money wist uit te diepen en relevant te maken.

Marcel Gelauff kreeg als hoofdredacteur met het NOS Journaal zowel kritiek (de Divibokaal…) als complimenten over de verslaglegging rondom het coronavirus en de verkiezingen. Als je aankondigt weg te gaan, ben je eigenlijk al een beetje weg; toch is Harm Tazelaar met een zeventiende plek als hoofdredacteur van RTL Nieuws, zo lang hij hoofdredacteur blijft, zeker nog relevant. De relevantie wordt alleen maar groter; RTL Nieuws werd een heuse BV, iets losser staand van de RTL-directie met Sven Sauvé, alhoewel hij natuurlijk nog steeds de directieleiding heeft. Interessant wie de opvolger van Harm Tazelaar wordt.

Zeker nu RTL Nieuws na de overname van Talpa Network meer mogelijkheden kan benutten voor zijn output via platforms als LINDA. en wellicht de radiozenders als Radio 10, Sky Radio en Radio 538. De opvolger van de per 1 juli 2021 afzwaaiende AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis is inmiddels bekend: Rennie Rijpma. Benieuwd welke plek zij in DeNieuwsmedia50 2022 zal krijgen.

Gert Ysebaert zorgde de afgelopen jaren voor een opmars van Mediahuis. Deze Vlaamse uitgever, die in bezit van enkele vooraanstaande families is, nam in 2020 het noodlijdende NDC Mediagroep over en verstevigde zijn Nederlandse positie. Die bestond al uit NRC Media, Mediahuis Nederland (voorheen Telegraaf Media Groep) en Mediahuis Limburg. Ierland, België en Nederland zijn de landen waar dit mediabedrijf actief in is en vooral een uitdager is van DPG Media.

Opvallende stijger is Bas van Werven. Ondanks zijn uitstap van zes jaar bij de NPO (AVROTROS EenVandaag) is Bas van Werven in feite sinds 1997 de ochtend-anchor van BNR Nieuwsradio, het radiostation van FD Mediagroep. Madelon Fortuin, Commercial Director, deed in 2020 goede zaken voor NRC Media en had haar focus vooral op podcasts, branded content, de promotie en rebranding van het merk NRC en de overname van het radiostation Sublime.

Nieuwkomers

DeNieuwsmedia50 2021 telt zeventien nieuwkomers. Daarmee zijn er ook zeventien mensen uit de lijst verdwenen. Sommigen zijn gewoon uit de lijst gezakt, maar ook een flink aantal mensen heeft het nieuwsmediavak verlaten, zoals Slaven Mandic (ex-mediahuis), Willem-Albert Bol (ex-DPG Media), Pier Baarsma (ex-NDC Mediagroep), Ronald Ockhuysen (ex-DPG Media), Jan Bonjer (ex-FD Mediagroep) en Joris van Lierop (ex-RTL).

Naast de eerder beschreven Eric Smit, valt de komst van Adil Bouchmal van DPG Media op. Hij voert de integratie van het voormalige Sanoma Media Netherlands (nu DPG Media Magazines) met DPG Media uit. Ondanks zijn opzienbarende uitspraken en zijn exit bij Quote en Op1, scoort Sander Schimmelpenninck hoog als nieuwkomer in DeNieuwsmedia50. Nieuwsmakers en -duiders als Dominique van der Heyde, Marcel van Roosmalen en andere nieuwsmakers in de lijst maakten mede dankzij corona en de verkiezingen hun opwachting.

 

De lijsten:

DeMedia100 | DeMarketing100 | DeRadio50 | DeInfluencer50 | DeReclamebureau50 | DeMediabureau50 | DeProducenten50 | DeTijdschriften50 | DeNieuwsmedia50

 

DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van onderzoek van MediaTest

 




DeMedia100 wordt gesponsord door: