deMedia100 2021

1  (2)

Arjen Lubach zou op het hoogtepunt stoppen met Lubach op Zondag. Dat klopt ook. Alleen keert hij terug op televisie: op vier werkdagen per week met een latenight-versie van zijn show. De invloedrijkste mediaprofessional blijft zo de publieke opinie, media en politiek beïnvloeden. America First, Netherlands Second zijn we nog niet vergeten, net zo min als de Amerikaanse chloorkippen (TTIP), de biomassacentrales in plaats van gas, de monarchie en het koningshuis, de sleepwet, de Europese Commissie en andere onderwerpen. Arjen Lubach agendeerde ook in de coronatijd als nooit tevoren. Met zijn uitleg maakt hij suf lijkende onderwerpen voor eenieder duidelijk op een scherpe, humoristische manier. Goed voor de nummer één positie in DeMedia100.

2  (1)

John de Mol stond negen jaar op nummer 1 in DeMedia100. In deze editie staat hij op de tweede plek, al voert hij wel de DeProducenten50 en DeRadio50 aan. Ook in het afgelopen jaar zorgde hij steeds weer voor verrassingen in een roerige mediawereld, die hard werd geraakt door het coronavirus. Het ANP werd aan Chris Oomen verkocht. De radiolicenties tot aan 2025 zeker gesteld. De belangrijkste deal is echter dat Talpa Network onderdeel zal worden van RTL Nederland, waarbij John de Mol 30 procent van het fusiebedrijf in handen krijgt en RTL Group 70 procent, en daarmee de controle. John de Mol blijft met Talpa Concepts en Talpa Entertainment Productions opnieuw met productie- en formatontwikkelbedrijven van zich laten horen. Als de ACM en/of de Europese Commissie deze deals toestaan tenminste…

3  (3)

Eva Jinek is sinds januari 2020 te zien bij RTL4. Alhoewel ze in 2021 een half jaar niet te zien was in verband met een lange vakantie, is ze erin geslaagd de talkshows terug op de kaart te zetten bij RTL4, samen met PilotStudio. Afgewisseld met de nummers 6 en 41 presenteert ze de latenight-talkshow. Eva is met haar derde plaats in DeMedia100 de invloedrijkste vrouw in de Nederlandse media.

4  (5)

Christian van Thillo steeg in de lijst van invloedrijkste mediamensen naar nummer 4 en is de nummer 1 van DeNieuwsmedia50 2021. Deze Belgische ondernemer noemt zichzelf Chairman Executive van DPG Media, waar hij samen met zijn familie eigenaar van is. Hij is gestegen in de lijst. Na de overname van Sanoma Media Netherlands, gaat de integratie van de bladen gestaag voort, al is Viva gesneuveld. In België succesvol met de 50 procents-overname van het Franstalige RTL Belgium; in Nederland viste de Belgische ondernemer naast het net bij RTL Nederland; RTL Group houdt (vooralsnog?) de controle.

5  (4)

Linda de Mol blijft scoren met het merk LINDA. Met Net5 waar ze samen met Jildou van der Bijl de zenderleiding had van maart 2019 tot maart 2021, ging het niet zoals ze gehoopt had. Als extreem succesvolle presentatrice, actrice en uitgever zal ze vast na de overname door RTL Nederland weer op RTL4 te zien zijn. 

6  (6)

Presentator – en avonturier – Beau van Erven Dorens blijft stabiel op plek 6. Zijn talkshow Beau deed ertoe en was ten opzichte van eerdere talkshows die hij presenteerde relevanter, belangwekkender en gedurfder. Zijn carrière heeft hij afwisselend tussen RTL 4 en SBS6 opgebouwd met een bewonderenswaardige positiviteit en steevast afsluitend met toedeloe!

7  (9)

Alleskunner Chantal Janzen bewees het afgelopen jaar ook alles te kunnen. Uitgeleend aan de NPO/EBU wist ze het songfestival vakkundig te brengen. Naast presenteren, acteren, zingen en een eigen magazine uitgeven, heeft deze Koningin van RTL inmiddels ook haar eigen mega-evenement. Chantals Pyjama Party keert terug in Ziggo Dome. Een meer dan gevestigde naam, met recht zo hoog in de lijst als de RTL-ster van 2020/2021.

8  (30)

BNNVARA-presentator Tim Hofman blijft opvallen met zijn geëngageerde televisie. Afgelopen jaar met de programma’s Pak de Macht en Over Mijn Lijk. Winnaar van publieksprijzen als de Gouden Televizier Ring. Geëngageerd, eerlijk zonder opsmuk, vaak spraakmakend en vooral geloofwaardig. Maatschappelijk weet Tim Hofman iets te veranderen met zijn televisie. Maakt een behoorlijke sprong in de lijst naar boven.

9  (28)

Erik Roddenhof promoveerde in maart 2020 tot CEO van DPG Media en maakt in DeMedia100 een behoorlijke sprong. Officieel de opvolger van (eigenaar) Christian van Thillo, die uitvoerend voorzitter is geworden. De overnamehonger van DPG Media is waarschijnlijk na de overname van Sanoma Media Netherlands en RTL Belgium niet gestild. RTL Nederland lukte niet om over te nemen.

10  (32)

Sander Schimmelpenninck kende een roerig jaar. De presentatie van Op1 bij de NPO was geen onverdeeld succes. Na vier jaar hoofdredacteurschap bij Quote heeft Paul van Riessen Sanders rol overgenomen. Hij legt zich nu vooral toe op podcasts die af en toe onderwerp van discussie werden vanwege gewaagde uitspraken, zoals het wegzetten van mensen die kritiek op hem hebben als dom rechts. De opiniemaker en journalist zou bij de VPRO televisieprogramma’s gaan maken.

11  (12)

Peter van der Vorst, Director Content bij RTL Nederland sinds april 2019. Aardig succesvol in deze rol met het binnenhalen van Eva Jinek en de programmering op de RTL-zenders en Videoland. Met de overname/fusie van Talpa Network zal – indien zijn rol behouden blijft – zijn functie in 2022 nog belangrijker worden.

12  (10)

CEO Sven Sauvé wist ondanks de coronacrisis RTL Nederland niet alleen goed door de economische crisis te loodsen; maar is ook verzekerd van zijn positie voor de komende jaren. RTL Group heeft aangekondigd dat hij CEO blijft van RTL Nederland als Talpa Network daar onderdeel van wordt. Met 70 procent van de aandelen voor RTL Group (Bertelsmann) hebben de Duitsers het eigenlijk voor het zeggen bij RTL Nederland. Als de mededingingsautoriteiten de overname en fusie toestaan, zal Sven Sauvé er als hoogste baas in Nederland de scepter zwaaien.

13  (26)

Atva van Zanten weet als CEO Van Mindshare Netherlands verder te stijgen naar plek 13. Ze heeft hiermee de hoogste positie voor een vertegenwoordiger van een mediabureau in DeMedia100.

14  (54)

Nikkie de Jager, ook bekend als NikkieTutorials, wist indruk te maken bij het Eurovisie Songfestival 2021. Ze heeft 13,8 miljoen volgers op YouTube en 14,8 miljoen op Instagram, media waarop ze vooral over make-up bericht. Gewaagde en geslaagde keuze om haar te kiezen om het internationale muziekfeest mede te presenteren. De nummer 1 van DeInfluencer50 2021.

15  (14)

Victor Knaap is CEO van MediaMonks en board member en Executive Director bij S4 Capital Group. Onlangs werd het Canadese Jam3 uit Toronto overgenomen, waarmee MediaMonks zal fuseren. Goed voor een vijftiende plek.

16  (17)

Lauren van der Heijden werd in februari 2021 benoemd tot Chief Commercial Officer van DPG Media in België en Nederland. Daarmee promoveerde de directeur advertising.

17  (11)

Jeroen Pauw is weliswaar goeddeels verdwenen als talkshowhost (alhoewel soms als invaller nog te zien), hij is meer actief bij TVBV, het productiebedrijf dat hij samen met Peter van Adrichem oprichtte en aan Endemol verkocht, tegenwoordig onderdeel van Banijay. Op1 is een succesvolle productie van TVBV en weet met de wisselende duo’s de toon te zetten. 

18  (15)

Angela de Jong is officieel sinds 2010 columnist televisie bij het AD. Haar bekendheid gaat echter verder en ze is een fenomeen geworden. Zeer vaak geziene gast in talkshows om over televisie te praten. Haar mening (terecht of onterecht) doet ertoe voor menig beleidsmaker in televisieland. Gehaat en geliefd tegelijkertijd.

19  (37)

Shula Rijxman beleeft haar laatste jaar als bestuursvoorzitter van de NPO; haar benoemingstermijn zit er na 2021 op. Toch heeft zij in de afgelopen jaren verdere invloed opgebouwd. Welingelichte kringen hebben gemeld dat men haar in Den Haag soms best zat was met haar vraag om geld. De NPO heeft de afgelopen jaren niet mogen klagen en kreeg in 2020 maar liefst 70 miljoen euro meer aan overheidsgeld dan in 2019. Wel moest Shula Rijxman haar bestuurszetel bij de Ster opgeven vanwege de wettelijke ontvlechting van dubbelrollen.

20  (16)

Alexander Klöpping richtte Blendle op en verkocht het bedrijf in de zomer van 2020 aan Cafeyn. Hoewel Blendle verlieslatend was (3,5 miljoen verlies in 2019), wist Klöpping met de verkoop goede zaken te doen en verliet hij Blendle als medewerker in januari 2021. Bekende persoonlijkheid die regelmatig te gast is in talkshows en die een podcast maakt met Ernst-Jan Pfauth.

21  (21)

Na zeven jaar werkzaam te zijn geweest bij DPG Media verruilde Willem-Albert Bol het bedrijf voor Abovo Media-Maxlead. Daar is hij CEO geworden. Na ruim 1,5 jaar Director Business Development te zijn geweest bij DPG Media is hij nu terug aan de bureauzijde. Willem-Albert Bol stond in alle tien edities van DeMedia100. Hij heeft zowel aan klant-, exploitatie- als bureauzijde gewerkt en is daarom spreker op het DeMedia100 Diner.

22  (19)

Eric Kramer is sinds november 2017 Country Manager bij WPP, de grootste mediabureaugroep van Nederland. Daaronder vallen onder meer Mindshare, MediaCom, Wavemaker, Kinetic en Greenhouse Group. WPP bracht in 2019 vrijwel alle WPP-bureaus samen in één prachtig pand aan de Amstel. In februari 2021 nam Maiko Valentijn de rol van CEO bij GroupM over van Eric Kramer. Kramer Introduceerde onlangs een consultancy hub uit de verschillende WPP-bureaus. Had het niet makkelijk tijdens de coronacrisis.

23  (20)

Bluesliefhebber en voetbalanalist Johan Derksen zoekt graag de controverse op en kent aldus veel vijanden én nog meer fan. Zou hij stoppen in 2022? In 2021 was hij meer dan ooit te zien en te horen: dagelijks op SBS6. Zijn afscheid bij RTL Nederland in 2018 kan weleens een terugkeer betekenen nu Talpa Network vanaf 2022 onderdeel zal worden van RTL Nederland. Alhoewel? Johan Derksen kondigde aan in 2022 te willen stoppen met televisie: “Geen zin om door te kabbelen” en “Ik heb andere dingen te doen.” Er waren afgelopen jaar wel weer de nodige opstootjes, maar het komt altijd goed tussen hem en zijn kompanen! Hopelijk gaat hij wel door met zijn radioshow Muziek voor Volwassenen en Grolloo Radio.

24  (-)

Komt vanuit het niets als hoogste binnenkomer op plek 24 in DeMedia100 terecht. Niet voor niets. Wie zegt dat vrouwen ongeschikt zijn voor de radio? Marieke Elsinga bewijst in haar ochtendshow met Mattie Valk dat ze haar mannetje staat bij de best beluisterde commerciële radiozender van ons land. Ze combineert dat met het presenteren van RTL Boulevard in de vooravond.

25  (25)

Jan Slagter is dit jaar stabiel in DeMedia100. Baas en oprichter van Omroep Max en tegelijkertijd lobbyist en voorvechter van een sterke landelijke publieke omroep (en overtuigd CDA-lid). Het Omroep Max Magazine blijft in tegenstelling tot de dalende trend bij tijdschriften stijgen in abonnee-aantal. De ouderenomroep telt meer dan 400.000 leden en is in het publieke omroepledenbestel (anno 1924) een van de grootste omroepverenigingen. Moest wel door een hervorming van het Ster-bestuur zijn bestuurszetel bij de verkooporganisatie van reclamezendtijd van de NPO opgeven per 1 maart 2021.


26  (24)

Gérard Ghazarian gaf afgelopen jaar zijn CEO-rol over aan Ruud Wanck. Als oprichter en eigenaar van Candid Group wist hij het bedrijf uit te breiden met overnames van Stroom, M2Media (2017), Digital Agency Group (2018) en Daily Dialogues en XXS (2019). Gérard Ghazarian blijft er zin in hebben ondanks de coronacrisis. 

27  (13)

Chief Creative Officer en de drijvende kracht achter het merk LINDA. bij Talpa Network. Na twee jaar samen ook verantwoordelijk te zijn geweest voor Net5, hebben Jildou van der Bijl en Linda de Mol deze rol losgelaten. Het succes van het merk LINDA. gaat echter onverminderd door, ondanks het stoppen van submerk L’Homo als blad. De radiostreams van LINDA. bestaan nog, maar leiden een wat stil bestaan bij JUKE.

28  (27)

In 2020 behield Initiative (onderdeel van Mediabrands) samen met Reprise het media-account van de Rijksoverheid na een Europese aanbesteding. En dat tot 2027. Een prestatie waar Léonie Koning voor verantwoordelijk is als CEO van Initiative. 

29  (18)

Johnny de Mol is acteur, zanger, presentator en ondernemer. Ook in 2021 presenteerde hij het programma De Mol’s Hoop, waarin hij gezinnen met problemen koppelt aan succesvolle ondernemers. Het programma werd uitgezonden bij Talpa Network van vader John de Mol en kende een matig succes. Toch is Johnny invloedrijk als telg uit de familie De Mol.

30  (41)

Maiko Valentijn werd in februari 2021 benoemd tot CEO van GroupM, zodat Eric Kramer zich op zijn rol als Country Manager bij WPP kan concentreren. Hij was daarvoor circa zes jaar de leidinggevende van het WPP/GroupM-bureau Mediacom. Tessa van der Starre heeft zijn rol bij MediaCom overgenomen.

31  (64)

Dave Minneboo stapte in 2018 over van Talpa Network naar DPG Media. Zijn kennis en kunde leidde ertoe dat Qmusic de best beluisterde commerciële radiozender van Nederland is, Radio 538 en Radio 10 achter zich latend met namen als Marieke Elsinga en Mattie Valk en het binnenhalen van de Top 40. Ook het programma van Armin van Buuren wist hij binnen te halen van Talpa Network.

32  (52)

Paul Römer is sinds juni 2019 Managing Director RTV bij Talpa Network en sinds november 2019 lid van de Raad van Bestuur van Talpa Network. Hij heeft een lange staat van dienst in de mediawereld en is ook voorzitter van de branchevereniging VCR. Hij wist samen met de kennis en kunde van RadioCorps Herbert Visser dankzij een goede lobby te bewerkstelligen dat de commerciële radiostations tot in ieder geval 2025 hun huidige FM- en DAB+-zenders behouden. Voor RTL Nederland, de aankomende eigenaar van de radiostations van Talpa Network, is het een gerust gevoel dat de radiozenders tot aan 2025 verzekerd zijn van hun uitzendlicenties; een goede timing dus. Of Paul Römer bij RTL Nederland na de overname van Talpa Network een rol zal blijven spelen?

33  (29)

Harry Dekker is 26 jaar actief bij Unilever Benelux als Media Director en zeer invloedrijk als vertegenwoordiger van de grootste Nederlandse adverteerder. De coronacrisis maakte het noodzaak snel te schakelen.

34  (34)

Inmiddels vijf jaar CEO van Wavemaker, via GroupM onderdeel van WPP. De coronacrisis maakte dat er wat weinig nieuws was omtrent Wavemaker; toch is het bureau blijvend van belang.

35  (-)

Wilfred Genee werkt voor Talpa Network op zowel televisie als radio met het befaamde Veronica Inside. Verliet in de zomer 2018 samen met Johan Derksen en Rene van der Gijp RTL Nederland en ziet het mediabedrijf mogelijk per 2022 terug als werkgever nu Talpa Network door RTL Nederland wordt overgenomen. Wilfred Genee lijkt een duizendpoot, want hij maakt dagelijks een ochtendshow bij Radio Veronica, op de vrijdagmiddag is hij bij BNR Nieuwsradio te horen en ’s avonds twee keer per week bij de televisieversie van Veronica Inside. In de zomer zelfs dagelijks op televisie bij SBS6. Soms bekritiseerd om zijn houding rondom de meningen van zijn mede-presentatoren.

36  (33)

Ruud de Langen vertrok op 1 oktober 2020 bij Talpa Network als Chief Creative Officer en keerde terug in de bureauwereld als Chief Growth Officer voor Dentsu Nederland. Ruud is aldus kicking and alive!

37  (31)

Als investeerder en Founder van Result Recruitment Group René Hofma is goed voor een 37e positie dit jaar. Zijn recruitmentbureau heeft zich gespecialiseerd in (digital) media, marketing, communicatie en advertising.

38  (38)

Marion Koopman is CEO van Greenhouse Group, tevens Chief Growth Officer van GroupM EMEA. Als voorzitter van de VEA begeleidde ze de fusie van de VEA met IAB Nederland tot VIA Nederland en werd benoemd tot de eerste voorzitter daarvan.

39  (58)

Sinds 2003 is Pim Schmitz werkzaam bij en met John de Mol. Thans CEO van Talpa Network. Zal nadat Talpa Network bij RTL Nederland is ondergebracht namens John de Mol in de Raad van Commissarissen van RTL Nederland zetelen en daarmee het 30-procents-belang van John de Mol vertegenwoordigen. Talpa Network had het niet makkelijk in 2020; wat resulteerde in de overname/fusie door/met de Nederlandse activiteiten van RTL Group.

40  (63)

Julius Minnaar is sinds april 2020 CEO van Mediabrands, nadat hij Dentsu verliet. Was bij zijn aankondiging de Mediatransfer van het jaar 2019. Julius Minnaar wil graag groeien met Mediabrands, ook over de grenzen heen. Wijst op het belang van mediabureaus, want alleen een mediabureau kan je de weg wijzen in de media, aldus de 

41  (56)

Humberto Tan is terug als talkshowhost. Afwisselend met Eva Jinek en Beau van Erven Dorens wist Humberto Tan opnieuw zijn eigen talkshow bij RTL4 te verkrijgen. Dit keer met PilotStudio als producent, wat een verschil van betekenis blijkt te zijn.

42  (-)

Fidan Ekiz is presentatrice en columniste. Ze presenteerde samen met Renze Klamer De Vooravond. Ogenschijnlijk een succes, maar BNNVARA vond het niet urgent genoeg, waarop ze moest vertrekken. Daarop ontstond veel kritiek, aangezien Fidan Ekiz juist kleur gaf aan het programma en regelmatig met gasten en met uitspraken het nieuws wist te halen. Waar De Wereld Draait Door en meer linksige uitstraling kreeg, is Fidan Ekiz vooral iemand die heilige huisjes omver schopt en geen schroom heeft misstanden uit bijvoorbeeld de Turkse gemeenschap bloot te leggen. 

43  (-)

Sabine Bijleveld is sinds augustus 2018 CEO van de marketing groep Adeptiv, waar data, technologie, media en creatie tot een mix worden gemaakt.

44  (44)

Werd in september 2016 algemeen directeur van de Ster, met een lange staat van dienst bij Telegraaf Media Groep. Ooit strijdend met een andere pet tegen de NPO/Ster. Misschien niet de beste vrienden met demissionair ChristenUnie-minister Arie Slob, maar wel optimist. Hij wist samen met NPO-bestuursvoorzitter en toenmalig Ster-bestuurslid Shula Rijxman de politiek zo te bewegen dat reclame gewoon kon blijven bij de NPO op televisie in ruil voor het inleveren van onlinereclame. Eerste bestuurder in de gewijzigde bestuursopzet van de Ster. Neemt geen blad voor de mond. Oprecht; komt meer over als ondernemer.

45  (-)

Dimi Albers, volledige naam Dimitri Jacques Albers-Cetinic-Krnjan, is sinds 2019 CEO bij Dept en stond bij de oprichting mede aan de basis van dit grote digital international marketingbureau met Nederlandse roots. Kocht in februari 2021 het Londense marketing-techbureau Byte

46  (-)

Thecla Schaeffer is sinds augustus 2019 CMO (Chief Marketing Officer) bij Tony’s Chocolonely. Bouwde bij FHV BBDO, G-Star en Arcell Group gestaag aan haar carrière. Met creatieve campagnes weet het chocolademerk te blijven opvallen vanuit het idee te streven naar slaafvrije chocolade.

47  (40)

Kees Verbeek is directeur en mede-eigenaar van het onafhankelijke mediabureau Abovo Media-Maxlead. Richtte Abovo Media in 1999 samen met Marinus Zoutendijk op en nam in september 2019 Maxlead over; de bedrijven tellen nu samen 200 medewerkers. Stelde in april 2021 Willem-Albert Bol aan als CEO.

48  (43)

Remon Buter is Head of Trading & Investment bij GroupM, onderdeel van WPP. Volgens hem worden zowel log-ins bij websites alsmede ouderwets contextueel adverteren trending, vanwege het voorgenomen afschaffen van third-party cookies door Google. Contextueel adverteren is volgens Remon Buter de enige manier om je als lokale uitgever te onderscheiden van de big tech. Corona maakte het qua nieuws vanuit Remon Buter een (te) rustig jaar.

49  (45)

Mandy van der Wal is directeur Video & Platforms bij Mediahuis Nederland en is verantwoordelijk voor (de content van) video-uitingen en platformen van alle merken. Uitgever van Autovisie, Metro en de digitale platformen. Daarbij is ze een belangrijke speler in het medialandschap.

50  (49)

Dolly van den Akker is sinds november 2019 Managing Director van MPG. Group, nadat zij 3,5 jaar Business directeur Nederland was. Eind oktober 2019 nam ze samen met Marc Pijsel en investeerder Globitas MPG. over van Roto Smeets. MPG. Group maakt vooral branded content in de vorm van magazines, websites, apps, events en video’s, waarbij MPG Group bestaat uit de bedrijven MPG. Today (Amstelveen), MPG. Concepts Inc. (New York), het in januari 2021 overgenomen The Social Club (Amsterdam) en het in januari 2020 door Globitas overgenomen Social.Inc. (Amstelveen). De bekendste uitingen zijn Allerhande (Albert Heijn) en SPOOR (NS).


51  (74)

Rogier IJzermans richtte in 2005 Born05 op. In november 2020 werd het bedrijf omgedoopt in Ace en is hij de CEO. Ace bestaat anno 2021 uit Born05, HERC, Blauw Gras, Glasnost, Airborne, Fitzgerald, Off the Record en Newborn vanuit Amsterdam en Utrecht. De overnames in 2020 en 2021 van pr-bureaus Fitzgerald en Glasnost, social content bureau Blauw Gras en creative bureau HERC stilden de honger van Ace.

52  (48)

Giel de Winter richtte in 2012 StukTV op en verkocht zijn kanaal in november 2018 aan Talpa Network, waarmee hij Creative Director van Talpa Social (S1) werd. StukTV heeft op YouTube 2,5 miljoen abonnees. Ook Talpa Social, oftewel S1, zal na de goedkeuring door de ACM/Europese Commissie onderdeel worden van RTL Nederland.

53  (-)

Arno de Jong is CMO (Chief Marketing Officer) bij de Nederlandse Loterij. Sinds 2014 werkzaam in de loterijwereld, daarvoor werkt hij voor het toenmalige Fox Sports. Voor Arno de Jong in 2021 een spannend jaar, aangezien de online gaming markt per 1 september wordt geliberaliseerd en de Nederlandse Loterij met de zeven merken ineens veel concurrentie krijgt.

54  (95)

Monique Pennings werkt sinds 2006 voor Jumbo Supermarkten. Sinds januari 2014 is ze Manager Media & Marketing Partnerships. Een merk dat durft te investeren in media. Wielrennen, gewaagd, maar succesvol. Ook in het schaatsen is Jumbo actief als sponsor. De betrokkenheid bij Formule 1 via Max Verstappen werkt. In 2018 startte Jumbo met Jumbo Radio, dat per september 2020 ook presentatoren heeft en in de supermarkten te horen is. Ze wordt gewaardeerd met een sprong naar 54.

55  (53)

Andrea Huissoon kwam de vorige DeMedia100 vanuit het niets binnen op 53. Na 4,5 jaar verruilde ze Heineken voor PepsiCo en is daar Media Connections Planning Director voor Noordwest-Europa. Andrea Huijssoon werkte zowel aan bureau- als aan exploitantzijde en is derhalve van alle markten thuis. 

56  (60)

Gert Ysebaert zorgde de afgelopen jaren voor een opmars van Mediahuis. Deze Vlaamse uitgever, diein het bezit van enkele vooraanstaande families is, nam in 2020 het noodlijdende NDC Mediagroep over en verstevigde zijn Nederlandse positie, die al bestond uit NRC Media, Mediahuis Nederland (voorheen Telegraaf Media Groep) en Mediahuis Limburg. Ierland, België en Nederland zijn de landen waar dit mediabedrijf actief in is en vooral een uitdager is van DPG Media. 

57  (50)

Allard Ruyl is sinds mei 2019 CEO van Talpa Media Solutions. Hij heeft de leiding over ontwikkeling en uitbreiding van de salesrelaties met mediabureaus en adverteerders. Aldus worden strategische samenwerkingen met Talpa Network-partners bestendigd ofwel aangegaan. Het wordt een spannende tijd voor Allard Ruyl als Talpa Network onderdeel wordt van RTL Nederland.

58  (-)

Caroline van Turennout is directeur Marketing & e-commerce bij Zeeman textielSupers. Na tot 2020 als manager verantwoordelijk te zijn geweest voor Marketing & Communicatie, kreeg Caroline de directierol met de portefeuille e-commerce erbij.

59  (-)

Bert Hagendoorn is oprichter en voorzitter van Dutch Digital Design, waar bijna dertig digitale designbureaus bij zijn aangesloten. Hij werkt als specialist in positionering en groeistrategie en wordt daarbij ingezet door bekende bureaus als XXS, Achtung!, Isobar en Born05.

60  (73)

Carolien van ’t Hek werd in oktober 2019 als CEO aangesteld bij UM. Samen met Yvonne Prins (die Managing Partner is) leidt ze sindsdien het mediabureau, dat onderdeel is van Mediabrands. Ze wil zich niet laten leiden door conventies.

61  (46)

Onno Seelen leidde de onderneming Mediabrands van eind juni 2019 tot de komst van Julius Minnaar als CEO in april 2020. Hij werkt sinds juli 2010 voor Mediabrands (eerst voor Magna Netherlands).

62  (66)

Arno Peperkoorn is directeur-partner bij Result Recruitment Group, co-founder en bestuurder bij Include Now, dat zich ten doel stelt het gebrek aan en de noodzaak van diversiteit in media, reclame en marketingcommunicatie zichtbaar te maken. Ook is hij co-founder van UPGRADE, een digitale marketing- en media-academy. Arno blijft ondernemen!

63  (70)

Patrick Molleman is sinds januari 2017 CEO van OmnicomMediaGroup, een van de grootste mediabureaus van Nederland. Alhoewel niet veel in het nieuws afgelopen jaar, is hij mediaman in hart en nieren.

64  (-)

Robert Bernink is sinds augustus 2019 directeur entertainment bij DPG Media en sinds maart 2015 algemeen directeur van Qmusic. Onder zijn directeurschap is Qmusic het best beluisterde commerciële radiostation geworden. De zender moet eigenlijk alleen het publieke NPO Radio 2 boven zich dulden. Qmusic wist zich gestaag te ontwikkelen met de inzet van Mattie Valk en Marieke Elsinga en het binnenhalen van de Top 40. Ook een ster als Armin van Buuren maakte de overstap naar Qmusic.

65  (51)

Hilmar Mulder is sinds oktober 2015 hoofdredacteur voor Libelle, Libelle.nl en Libelle TV bij DPG Media. Libelle weet stand te houden waar eigenaar DPG Media het merk Viva opheft. Libelle bestaat als weekblad sinds april 1934. Hilmar Mulder werkt in feite haar loopbaan al voor bladen die op vrouwen gericht zijn.

66  (75)

Frans Klein is sinds mei 2014 directeur Video bij de NPO en namens de Raad van Bestuur van de NPO verantwoordelijk voor zowel het lineaire als on-demand video-aanbod van de NPO. Oud-VARA-man, gezien zijn 25-jarige staat van dienst daar. Niet veel directeuren op een dergelijke positie blijven zo lang deze positie houden. Kreeg de nodige kritiek toen hij het schrappen van Andere Tijden en inperken van informatieve programma’s als Radar en Opgelicht voorstelde vanwege door de NPO gewenste verjonging met amusement op lineaire kanalen.

67  (86)

Hans Nijenhuis was voor DPG Media tot 1 juni 2021 hoofdredacteur van het AD en de centrale redactie van de regionale uitgaven van ADR. Rennie Rijpma is Hans Nijenhuis na 5 jaar hoofdredacteurschap per 1 juli 2021 opgevolgd. Hij keert per september 2021 terug als schrijvend redacteur en commentator. Zoals hij zelf zegt: de juiste persoon op de juiste plaats op het juiste moment.

68  (-)

Gert-Jaap Hoekman is sinds juli 2013 de hoofdredacteur van NU.nl. De overname van NU.nl door DPG Media betekende voor het nieuwsmerk vooral een versterking van de output. NU.nl werkt sinds januari 2021 samen met Qmusic voor de verzorging van het radionieuws bij de populairste commerciële DPG Media-radiozender.

69  (23)

Anna Nooshin werd in Iran geboren en vluchtte naar Nederland op zevenjarige leeftijd. Self made influencer die een eigen lingerielijn ontwikkelde met Hunkemöller en een sieradenlijn ontwikkelde voor het merk Anna+Nina. Bekende Nederlander die deelnam aan Weet ik Veel, De Slimste Mens, Expeditie Robinson en jurylid van Hollands Next Topmodel. Was in 2020 de nummer 1 van DeInfluencer50.

70  (83)

Wesley ter Haar is mede-oprichter van het internationaal uiterst succesvolle MediaMonks, waar hij COO is. Sinds de fusie is hij tevens Executive Director bij S4 Capital Group, onder meer bekend door Sir Martin Sorrell, eerder oprichter van WPP, 's werelds grootste advertising- en pr-groep, zowel in omzet als in het aantal medewerkers. En met S4 gaat het ook crescendo met een verwachte omzetstijging van 35 procent voor 2021!

71  (-)

Tessa van der Starre werd op 1 februari 2021 de CEO van Mediacom Nederland, dat via GroupM onderdeel is van WPP, na een carrière van 13 jaar bij MediaCom. Daarvoor was ze drie jaar de Managing Director. Met de benoeming kwam MediaCom onder haar leiding met een gewijzigde positionering, vernieuwde visual identity en werd het management uitgebreid.

72  (36)

Nienke Plas is een presentatrice, YouTuber, zangeres, comedian, actrice en influencer. Haar merk heet…Nienke Plas. In 2020 en 2021 werkte ze in de TV Kantine als actrice, deed ze aan spelshows als 10 voor Taal en Ranking de Stars mee en speelde ze in de film Just Say Yes. Lijkt een bezig bijtje dat ook nog trouwde in 2020. In 2019 kwam ze met een theatershow, die vanwege corona in 2020 moest stoppen.

73  (67)

Pablo van den Berg is Managing Director van contentmarketing agency YUNE en sinds januari 2021 Mediabrand Content Studio Lead voor Nederland en daarmee verantwoordelijk voor alle videoprojecten. 

74  (-)

Bouke Taphoorn is Chief Marketing Officer bij Bol.com voor Ahold Delhaize. Na 5 jaar bij Google te hebben gewerkt, stapte ze over naar Bol.com. Won de Marketing of the Year Award 2021. Ze trekt ten strijde tegen retouren en tegen wegwerpplastic.

75  (68)

Boris Veldhuijzen van Zanten is serial internet entrepreneur. Zijn The Next Web (TNW) publiceert nieuwsartikelen over Remarkable Progress in technologie. The Next Web-conferenties in Amsterdam, Sao Paulo en New York zijn inmiddels legendarisch, maar moesten in 2020 noodgedwongen online gaan. 


76  (94)

Yvonne Prins heeft sinds oktober 2019 de strategische visie, productontwikkeling en de mensen onder haar hoede bij UM als Managing Partner. In oktober 2019 werd Carolien van ’t Hek aangesteld als CEO bij UM. 

77  (82)

Kees Wilbrink is sinds september 2020 directeur Partnerships bij DPG Media. Deze rol verkreeg hij na de overname van Sanoma Media Netherlands en de integratie daarvan bij DPG Media. Daarvoor was hij Commercial Director.

78  (35)

Erland Galjaard werd in februari 2019 strategisch adviseur bij Talpa Network ten behoeve van de content op alle platforms. Daarna werd het relatief stil rondom de voormalig programmadirecteur, die ook met Ronald Molendijk het house dj-duo Soulvation vormt, een formatie die door corona even on hold kwam te staan.

79  (61)

Voor Eric Kip, die sinds mei 2015 Managing Director is van Exterion Media, was het geen makkelijk jaar door de coronacrisis. Door de lockdowns hadden buitenreclame-exploitanten het moeilijk. Inmiddels veert de maatschappij weer op en daarmee ook de buitenreclame en DOOH.

80  (-)

Johan van der Zanden is vice-president Marketing & Communications bij Albert Heijn voor Ahold Delhaize. Na twaalf jaar bij ING te hebben gewerkt, verruilde deze marketingman de bankwereld voor de supermarktbranche. Na een klein jaar verantwoordelijk te zijn geweest voor de branding, marketing, reputatie, sponsoring, media, duurzaamheid en interne en externe communicatie, werd hij gepromoveerd tot lid van de board van Albert Heijn voor min of meer hetzelfde takenpakket, alsmede instore and product design, advertising en activaties.

81  (-)

Marc Adriani wist vanuit zijn directeurschap bij BNN op te klimmen tot algemeen directeur bij BNNVARA. In juli 2018 maakte de tot dan toe vooral in het publieke bestel werkzame directeur de overstap naar het commerciële Talpa Network, waar hij directeur radio is. De zender Radio 538, Sky Radio, Radio 10, Radio Veronica en audioplatform JUKE vallen daaronder.

82  (88)

Darre van Dijk, ook bekend als Darius Dante van Dijk, is sinds januari 2016 Chief Creative Officer bij TBWA\Neboko. Bekend van reclameproducties als die van Albert Heijn, Koning Toto en de T-Mobile-film met Typhoon. Creatief die muzikaal onderlegd is en het belang daarvan bij reclame goed begrijpt en daar ook zijn werk van maakt.

83  (69)

Guy Grimmelt werd vlak voor de coronacrisis in februari 2020 als Marketing & Sales Director bij Exterion Media na bijna achtig jaar als Marketing & Business Development Director. Geen makkelijke rol tijdens de coronacrisis, waarbij de buitenreclame het lastig had vanwege de lockdowns.

84  (93)

Joyce Nieuwenhuijs is door DPG Media in juli 2020 benoemd tot directeur magazines. Voordat het bedrijf Sanoma Media Netherlands overnam, was ze werkzaam als Director General Interest Brands voor Sanoma. Ook actief voor de brancheorganisatie MMA. Haar rol is belangrijk rondom de integratie bij DPG Media en hoe om te gaan met de terugloop van oplages. Het merk Viva werd als gevolg daarvan stopgezet.

85  (-)

Ramon Mesman werkte van 2001 tot 2006 bij RTL Nederland en sinds 2010 voor Talpa Network als director branded content. Binnenkort terug bij RTL Nederland? Daarnaast is hij bestuurslid bij het Nationaal Fonds 4 en 5 mei.

86  (-)

Brian Hirman werd in januari 2021 benoemd tot bestuurslid van VIA Nederland, afkomstig uit de IAB-geledingen. Oprichter van GUC Agency, dat onderdeel is van Intracto Group waar Brian Hirman sinds januari 2020 ook Director of Corporate Development/Merger & Acquisitions is. In april 2021 nam Intracto Group Codezilla, Zoekhelden en Orangedotcom over. What’s next?

87  (80)

Marlene Wickel is sinds februari 2001 Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. Het ging tot de coronacrisis heel goed met de bioscoopmarkt en dus ook met Jean Mineur Mediavision, dat de altijd vrolijke Marlene Wickel als leidinggevende kent. Helaas gooiden lockdowns roet in het eten, maar de heropende bioscopen betekenen vast en zeker betere tijden!

88  (85)

Georgette Schlick is als CEO van Fremantle in Nederland en België verantwoordelijk voor bedrijven als Blue Circle, Fiction Valley en No Pictures Please. Net als RTL Nederland is Fremantle een dochter van RTL Group. Fremantle had het moeilijk tijdens de coronaperiode, maar lijkt goede tijden tegemoet te gaan in het post-coronatijdperk. Liefde- en datinggrelateerde programma’s en reality worden goed afgenomen bij Fremantle, dat ook meer voor de RTL-streamingdienst Videoland mag maken.

89  (-)

Deniz Alkaç richtte in 2014 productiebedrijf Bruut Amsterdam op na eerder dj en programmamaker te zijn geweest. Stond al eens in DeMedia100 en keert daarin terug. Hoe een voortijdig schoolverlater toch succesvol ondernemer weet te worden.

90  (96)

John Oliviera werd op 16 oktober 2020 door de ministerraad benoemd tot lid van de Raad voor Cultuur. Uitgever van OneWorld sinds december 2020. Hij heeft een achtergrond in urban dance en arts en is werkzaam als strategic consultant. Voorzitter van het FARE Network van UEFA om racisme en discriminatie in het Europees voetbal uit te bannen. Bestuurslid bij Stichting G4, Stichting FunX en van de lokale omroep OPEN in Rotterdam. Optimistische duizendpoot met een creatieve visie.

91  (87)

Thijs Muller, ook bekend als Matthijs Mulkler, is CEO van Havas Media Groep (Nederland) sinds januari 2016. Wist ComosHealth aan te kopen in april 2020 en breidde daarmee uit met health marketingdiensten. Haalde Klaartje Kuypers weg bij RTL Nederland (Ad Alliance) als Chief Client Officer. Havas Media is een bekende naam en is net als Canal+ onderdeel van het Franse Vivendi.

92  (-)

Ben van den Burg is vooral bekend als langeafstandschaatser, ook al is dat dertig jaar geleden. Daarna bouwde hij aan een carrière in de media-industrie. Inmiddels Chief Comercial Officer bij Triple. Triple maakt apps, doet aan virtual reality en kunstmatige intelligentie.

93  (84)

Rik Ledder werd na ruim vier jaar Managing Director geweest te zijn in januari 2019 CEO van TBWA\Neboko. Werd voor de derde keer SAN bureau van het jaar. Pre- en posttesten van campagnes is het credo bij televisiecommercials.

94  (-)

Gerard van den Broek is sinds januari 2020 directeur van De Ondernemer bij DPG Media, nadat hij drie jaar creatief directeur was. Gaf mede leiding aan de transformatie naar digitaal, iets wat het merk uiteindelijk versterkte.

95  (90)

Karin Swerink is sinds mei 2019 hoofdredacteur van LINDA. en alle LINDA.-titels. LINDA. is de succesvolle uitgave, die het ondanks de teruggang bij de meeste andere bladen wel weet te bolwerken. Nu nog bij Talpa Network, als de mededingingsautoriteiten het toelaten in de loop van 2022 bij RTL Nederland.

96  (-)

Denise Huisman is sinds januari 2019 Managing Director van PHD Media Nederland (onderdeel van Omnigroup). Begon daarin 2014 als mediaspecialist. Is volgens zichzelf hockeycoach, liefhebber van Leiden, New York én Feyenoord-fan

97  (-)

Joost Istha richtte twintig jaar geleden met succes het onafhankelijke mediabureau ZIGT op. ZIGT nam in de afgelopen periode bureaus Created First en het digitaal campagnebureau MediaScience over. Het onafhankelijke karakter en het niet-onderdeel zijn van een conglomeraat is opvallend voor ZIGT, en dat dankzij Joost Istha.

98  (-)

Madelon Fortuin is sinds juli 2015 commercieel directeur bij NRC Media, onderdeel van Mediahuis. Wist de eerste radiozender voor Mediahuis in Nederland binnen te halen: Sublime. Ze richtte afgelopen jaar met succes de focus vooral op podcasts, branded content en de promotie en de rebranding van het merk NRC.

99  (-)

Rien van Beemen werd na bijna zes jaar CEO te zijn geweest van NRC Media in augustus 2019 de leidinggevende van wat toen nog Telegraaf Media Groep was en onder zijn leiding tot Mediahuis Nederland is getransformeerd. Afkomstig uit de reiswereld, maar inmiddels bijna tien jaar krantenman.

100  (89)

Roland Teerenstra is sinds september 2017 Managing Director van het datagedreven marketing solutions bureau OMD Nederland.

 

De lijsten:

DeMedia100 | DeMarketing100 | DeRadio50 | DeInfluencer50 | DeReclamebureau50 | DeMediabureau50 | DeProducenten50 | DeTijdschriften50 | DeNieuwsmedia50

 


DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van onderzoek van MediaTest

www.mediatest.nl




DeMedia100 wordt gesponsord door: