DeNieuwsmedia50 2020

1 (1) Christian van Thillo
2 (-) Gert-Jaap Hoekman
3 (6) Paul Jansen
4 (9) Lauren van der Heijden
5 (13) Angela de Jong
6 (4) Erik Roddenhof
7 (-) Annechien Steenhuizen
8 (7) Mandy van der Wal
9 (-) Harm Taselaar
10 (11) Gert Ysebaert
11 (15) Bas Heijne
12 (10) Hans Nijenhuis
13 (-) Slaven Mandic
14 (3) Willem Albert Bol
15 (-) Marcel Gelauff
16 (20) John van den Heuvel
17 (5) Philippe Remarque
18 (22) Pier Baarsma
19 (12) Eugenie van Wiechen
20 (18) Ronald Ockhuysen
21 (-) Freek Staps
22 (17) Jan Bonjer
23 (19) Xavier van Leeuwe
24 (24) Youp van 't Hek
25 (-) Pieter Klok
26 (26) Aaf Brandt Corstius
27 (25) Madelon Fortuin
28 (16) Cécile Narinx
29 (-) Rien van Beemen
30 (44) Japke-d. Bouma
31 (21) Bert Wagendorp
32 (23) Sylvia Witteman
33 (-) René Moerland
34 (29) Bert Willemsen
35 (35) Dennis Landman
36 (-) Boaz Shkolnik
37 (28) Thijs Zonneveld
38 (30) Martijn Regtvoort
39 (-) Saskia Caelen
40 (-) Daan Zoetmulder
41 (-) Joris van Lierop
42 (-) Robert van den Ham
43 (43) Barbara Hazenberg
44 (39) Thomas van Vessem
45 (-) Rob Trip
46 (-) Marc Reineman
47 (37) Marike Stellinga
48 (48) Joël Darius
49 (49) Bas van Werven
50 (-) Tom-Jan Meeus

 

Media ontwikkelen zich volcontinu, dus komt er een moment dat een naam als DeDagbladen50 de lading niet meer dekt. Dus heeft deze lijst dit jaar een nieuwe naam – DeNieuwsmedia50 – en ook een andere definitie. Gevolg is flinke verschuivingen en achttien nieuwe namen. Lang leve de verandering!

Media-exploitanten die wij nog niet eens zo lang geleden zouden aanduiden met de term dagbladuitgevers, wensen in 2020 niet meer als zodanig te worden aangesproken. Daar hebben ze alle reden toe. Om te beginnen verschijnen dagbladen niet meer alleen in print maar ook online en op mobiel – en soms zelf in digital outdoor. Dat is al reden genoeg om de term dagblad tegen het licht te houden. Daarnaast is het portfolio van de voorheen dagbladuitgevers de afgelopen jaren door zowel organische groei als overnames enorm uitgebreid en gediversifieerd en kunnen we spreken over crossmediale powerhouses. DeNieuwsmedia50 dus, waarin ook media-professionals in nieuwsmedia van bedrijven die geen dagbladenachtergrond hebben, maar televisie, radio of online als drager van het nieuws gebruiken.

De dynamiek wordt nog groter doordat twee hofleveranciers aan deze lijst van naam veranderden. De Persgroep werd DPG Media. CEO Christian van Thillo: “Na de overname van Medialaan komt in België 250 van de 300 miljoen euro omzet uit radio en televisie, past een naam als De Persgroep daar niet meer bij, die ook nog eens voor buitenlandse partners niet uit te spreken is.”

In Nederland ligt de focus van DPG Media op digitale abonnees en digitale advertenties. Van Thillo: “De belangrijkste trend voor DPG Media is dat de online betalingsbereidheid op indrukwekkende wijze aan het stijgen is. Wayne Parker Kent heeft een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat voor jongeren niet meer social media, maar online dagbladen de belangrijkste nieuwsbron zijn. En wij zien dit ook. Wij zien dat er in een wereld van fake news en privacy-issues een zoektocht is naar kwaliteit. Het is tijd voor kwaliteit. Mensen irriteren zich steeds meer aan reclame. Netflix laat zien hoe fijn het is zonder reclame naar televisie te kijken. Advertising zal altijd blijven bestaan, maar het is ook in advertising tijd voor kwaliteit. Wij zullen de dingen beter moeten doen, we hebben dat in het verleden nagelaten.”

Telegraaf Media Groep veranderde de bedrijfsnaam in november 2019 in Mediahuis Nederland. TMG werd in 2017 overgenomen door de van oorsprong Belgische Mediahuis Groep. NRC Media en Mediahuis Limburg blijven onder hun eigen bedrijfsnaam opereren als onderdeel van Mediahuis Groep.

Nog meer dynamiek: bij Mediahuis Groep kwamen er nieuwe mensen op sleutelposities: CEO Marc van Geel werd bij Mediahuis opgevolgd door Rien van Beemen, die bij NRC werd opgevolgd door Dominic Stas, die bij Mediahuis Limburg werd opgevolgd door Maurice Ubags. NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch werd opgevolgd door René Moerland. Willem Albert Bol verruilde bij DPG Media zijn positie van directeur MediaLab voor die van directeur Business Development. Hij is opgevolgd door Saskia Caelen, die overkwam van Mindshare. Talpa Network liet met de overname van eerst ANP en daarna Hollandse Hoogte zien ambities te hebben in nieuwsmedia. Eind 2019 was nog niet duidelijk welke vorm die ambities zouden aannemen.

DeNieuwsmedia50

Alle dynamiek ten spijt, bleef één ding in ieder geval hetzelfde en dat is dat DPG Media-CEO Christian van Thillo ook in DeNieuwsmedia50 op nummer 1 staat. De nummer 2 is wel een nieuwkomer: NU.nl hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman. Paul Jansen, hoofdredacteur van De Telegraaf, stijgt van plaats 6 naar plaats 3. Lauren van der Heijden, directeur advertising bij DPG Media en Cross Media Man van het Jaar 2019, heeft de wind in de zeilen en stijgt van plaats 9 naar plaats 4.

Nog sensationeler is de opmars van televisierecensent, AD-columnist en Slimste Mens Angela de Jong. Twee jaar geleden op plaats 27, afgelopen jaar op plaats 13 en dit jaar op plaats 5. Erik Roddenhof, CEO van DPG Media Nederland staat op plaats 6. Annechien Steenhuizen, presentator van het Acht Uur Journaal van de NOS komt DeNieuwsmedia50 binnen op nummer 7. Haar collega Rob Trip komt ook nieuw binnen in de lijst, hij staat op plaats 45.

Mandy van der Wal, directeur video & platforms bij Mediahuis, staat op plaats 8. Harm Taselaar, hoofdredacteur van de RTL Nieuwsgroep, is de derde nieuwkomer in de top tien, hij staat op plaats 9. De top tien wordt gecomplementeerd door Mediahuis CEO Gert Ysebaert.

Enkele mensen hebben de top tien van vorig jaar verlaten omdat ze een andere positie kregen. De nummer 2 van afgelopen jaar, NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch, manifesteerde zich volop in de media en zocht op verschillende platform de dialoog met de lezers. Hij werd uitgever van de Ierse krantengroep Independent News Media. René Moerland, zijn opvolger als hoofdredacteur van NRC, komt DeNieuwsmedia50 binnen op plaats 33.

Willem Albert Bol, de nummer 3 van afgelopen jaar, staat dit jaar op plaats 14. Zijn opvolger Saskia Caelen komt lijst binnen op plaats 39. Philip Remarque, de nummer 5 van afgelopen jaar, verruilde zijn positie als hoofdredacteur van de Volkskrant voor die van journalistiek directeur en uitgever van de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Hij staat dit jaar op plaats 17. Zijn opvolger Pieter Klok komt de lijst binnen op plaats 25. Ook TMG-CEO Marc van Geel – vorig jaar nummer 8 – vertrok naar Ierland. Zijn opvolger Rien van Beemen komt de lijst binnen op plaats 29. Japke-d. Bouma, columnist en eindredacteur bij NRC, is de grootste stijger. Zij klimt van plaats 44 naar plaats 30. Andere klimmers zijn onder anderen Bas Heijne (11), John van den Heuvel (16) en Pier Baarsma (18).





DeMedia100 wordt gesponsord door: