DeProducenten50 2020



1 John de Mol
2 Georgette Schlick
3 Boudewijn Beusmans
4 Karin De Groot
5 Ewart van der Horst
6 Vincent ter Voert
7 Alain de Levita
8 Bas Welling
9 Iris van den Ende
10 Kaja Wolffers
11 Jeroen Koopman
12 Marc Pos
13 Ewout Genemans
14 Johan Nijenhuis
15 Taco Rijssemus
16 Taco Zimmerman
17 San Fu Maltha
18 Dan Blazer
19 Carice van Houten
20 Jacques Vereecken
21 Martin Koolhoven
22 Rob van der Vleugel
23 Mattias Schut
24 Peter Lubbers
25 Halina Reijn
26 Dick Maas
27 Paula van der Oest
28 Irene van der Brekel
29 Brechtje Schaling
30 Frans van Gestel
31 Daan Mollema
32 Femke Wolting
33 Bruno Felix
34 Adel Adelson
35 Laurens Woldberg
36 Burny Bos
37 Roel Reiné
38 In-Soo Radstake
39 Bernd Out
40 Willem Zijlstra
41 Els Vandevorst
42 Gerdie Hulsbergen
43 Chantal van der Horst
44 Frank de Wit
45 Hans de Wolf
46 Sabine Brian
47 Lennart Pijnenborg
48 Pieter Kuijpers
49 Jasper van der Schalie
50 Hanneke Niens

 

Nieuw dit jaar is DeProducenten50. De Nederlandse producentenwereld staat op dit moment te schudden op zijn grondvesten. Lineaire televisie staat onder druk en video on demand lijkt de toekomst te zijn. Die toekomst is grotendeels in handen van buitenlandse partijen en dat levert dan weer een bedreiging op. Of ook kansen? Film doet het uitstekend, maar Nederlandse film dan weer niet. We kijken naar Scandinavië en Frankrijk en voelen de uitdagende toekomst knisperen. In de eerste DeProducenten50 zijn dit de meest invloedrijke mensen: John de Mol, Georgette Schlick, Boudewijn Beusmans, Karin de Groot en Ewart van der Horst.

Nieuw dit jaar is DeProducenten50, de lijst van de vijftig meest invloedrijke mensen in de Nederlandse producentenwereld. Het is een wereld die volop in beweging is, waar spelers op steeds meer velden – en ook op steeds meer velden tegelijkertijd – actief worden. Waar producenten vroeger veelal produceerden voor óf film óf televisie, is het nu soms én film én televisie én video.

De opkomst van video in algemene zin en video on demand in het bijzonder, is ingrijpend en zal nog ingrijpender worden. Netflix was er al, in 2019 kwam Disney+ erbij en er zullen nog meer partijen komen. Grote internationale spelers die hun weg naar Nederland vinden, kunnen een bedreiging vormen, maar bieden ook kansen. Wij legden dit voor aan Ewart van der Horst, de nummer 5 in DeProducenten50 en oprichter van Pilot Studio: ‘De vraag is of we onderdeel

willen worden van groot-Amerika of willen we de Nederlandse identiteit behouden? Op zich

ben ik tegen protectionistisch beleid, maar we vinden het tegelijkertijd belangrijk dat de Nederlandse cultuur, de Nederlandse normen en waarden en de Nederlandse taal blijven bestaan. Om te zorgen dat die blijven, zijn maatregelen nodig. In Frankrijk zijn ze daar beter in. Daar is

aantasting van de Franse industrie niet aan de orde. Dat begint al op een gemiddeld Frans terras, waar je niet met Engels aan kunt komen of iets anders wil bestellen dan een croissantje of een croque monsieur. Dat heet dan Franse arrogantie of nationalisme, maar we kunnen er ook wat van leren. Iets wat makkelijk te regelen is, is dat dertig procent van de inkomsten van de buitenlandse

partijen in de Nederlandse media-industrie moet worden terug geïnvesteerd in lokale producties. Op die manier hoeven we niet te jammeren over de vrees dat de grote partijen de Nederlandse industrie opeten en blijven er voldoende Nederlandse producties. Maar het is wel het één of het ander.’

Georgette Schlick, CEO van Fremantle Nederland, staat in DeProducenten50 op nummer 2, zij is na John de Mol het meest invloedrijk in de Nederlandse producentenwereld. Het spreekt voor zich dat RTL en Videoland klanten zijn, maar zou Fremantle ook kunnen produceren voor een partij als Netflix? Schlick: “Ons dramalabel Fiction Valley is momenteel een Nederlandstalige film voor Netflix aan het produceren. Sorry, ik mag de naam nog niet zeggen. Internationaal is door Fremantle al behoorlijk veel content voor Netflix en HBO gemaakt, zoals American Gods, The Young Pope en My Brilliant Friend. Er liggen zeker kansen voor Nederlandse producenten. Kijk maar naar Scandinavië. Veel van hun films en series zijn internationaal te zien. Zij hebben wat dat betreft echt een voorsprong op ons. Voor de Nederlandse producties lijkt op dit moment minder appetite, maar of dat zo blijft, zal de toekomst moeten uitwijzen.’

Nederlandse speelfilms kunnen eigenlijk niet worden gemaakt zonder financiering van het Nederlands Filmfonds, maar dat is voor sommige mensen old school. Voor iemand als Jeroen Koopman, creatief producer en eigenaar van NewBeTV en nummer 11 in DeProducenten50. Hij produceerde de film Misfit met influencer Meisje Djamila, had succes in Nederland en deed remakes van de film door heel Europa. ‘Misfit was onze eerste bioscoopfilm. We hebben die toen zonder fondsen, zonder omroep of zender, zelf gefinancierd, samen met Splendid Film. Dat was voor ons toen echt wel een enorm risico. Er waren bovendien in de traditionele wereld weinig mensen die erin geloofden. Maar soms moet je gewoon ook een beetje een bord voor je kop hebben met dat soort dingen. Omdat het ontwikkelen van tv-formats vroeger ook stiekem wel een ambitie was van ons, hebben we de film echt als format aangepakt met het doel om hem bij succes in andere landen opnieuw te kunnen maken. Die gedachte ontstond toen we inzagen dat influencers – zeker in jonge doelgroepen – vrijwel alleen maar fans in hun thuisland hebben. Het dubben van een film met een Nederlandse influencer in de hoofdrol werkt dan dus niet voor andere markten. Het is veel sterker om zo’n film als format opnieuw te ontwikkelen met lokale influencers Toen Misfit in 2017 de derde best bekeken Nederlandse film van het jaar werd en trending op Netflix was, volgde Duitsland snel. Het leuke is dat wij de Duitse film ook uitvoerend hebben kunnen produceren, in Nederland, met onze Nederlandse crew en een Duitse cast. Ook in Duitsland heeft de film het goed gedaan. Niet zo’n megahit als in Nederland, maar iedereen was blij. Nu volgt Polen. Die maken de film zelf, waarbij wij een licentie op het format verkopen. Net als in Duitsland, is het een remake op alle facetten, dus niet alleen script, maar ook castingaanpak, marketing, vormgeving, muziek.’

De nummer 6 in de lijst is Vincent ter Voert, oprichter van Vincent TV Producties. Hij vierde met zijn producties de afgelopen jaren grote successen. Beau Five Days Inside won de Gouden Televizier-Ring in 2018 en Chateau Meiland won de Gouden Televizier-Ring in 2019. Bij die laatste gelegenheid maakte Martien Meiland zichzelf onsterfelijk: ‘Wij hebben SBS uit het slijk getrokken!’

 





DeMedia100 wordt gesponsord door: